headershadow

Latest Blogposts

Doe meer met je werkdag, 5 super simpele life-hacks om je productiviteit te verhogen!

Hight-Power pose

Elke ondernemer loopt wel eens vast met zijn werk of heeft een lange dag waarop niks gebeurt. Je productiviteit is op die dagen aanzienlijk lager dan normaal.

In deze post beschrijf ik 5 super simpele life-hacks die iedereen kan toepassen om je eigen productiviteit direct en zonder moeite te verhogen.

5 super simpele life-hacks voor elke dag

1. Werk in een goed verlichte omgeving

Dit is de makkelijkste life-hack om in te voeren in je leven. Licht en donker hebben sterke effecten op het lichaam.

In het donker maakt je lichaam het hormoon melatonine aan, deze stof maakt je slaperig en bepaalt je slaap-wakker ritme. In het licht daarentegen wordt de aanmaak van melatonine geremd. Dit zorgt er voor dat je 's ochtends wakker wordt.

Philips is hier al op ingesprongen met de wake-up light en doet hier veel onderzoek naar. Overdag kun je deze hack ook gebruiken, zorg er voor dat je werkruimte goed verlicht is en je voelt je minder slaperig.

2. Co2 is de vijand van je besluitvaardigheid

Recent onderzoek heeft aangetoond dat CO2, oftewel koolstofdioxide, in je lichaam veel invloed heeft op je besluitvaardigheid.

Iedereen heeft wel eens vergaderingen die eeuwig duren maar waar uiteindelijk niks besloten wordt. Deze vergaderingen vinden vaak plaats in kleine afgesloten ruimtes met gesloten deur en gesloten ramen om het geluid buiten te houden. Dit verhoogt de hoeveelheid CO2 in de ruimte.

De oplossing is zo simpel als een raam openzetten om meer frisse lucht naar binnen te laten.

3. Lichaamstaal tegen stressHight-Power pose

Hieronder staat een filmpje over het gebruik van lichaamstaal als middel tegen stress. De tips in dit filmpje hebben letterlijk mijn leven veranderd!

Voor als je geen 20 minuten wil kijken geef ik in een paar regels de samenvatting:

Het is al lang een gegeven dat je lichaamstaal beinvloed wordt door hoe je je voelt. In dit filmpje wordt de vraag beantwoord of je lichaamstaal andersom ook invloed heeft op je stemming. Het korte antwoord is ja, het is mogelijk om je door goed gebruik van lichaamstaal beter te voelen.

Dit kun je het makkelijkst toepassen door met regelmaat je werk 2 minuten te laten vallen en in een positie te gaan zitten die geassocieerd wordt met zelfvertrouwen en macht, maak jezelf groot, doe je handen achter je hoofd, je voeten op het bureau enz. (het plaatje rechtsboven is een goed voorbeeld).

Uit het onderzoek blijkt dat al na een paar minuten in zo'n houding je bereidheid om risico te nemen toeneemt,  je testosteronniveau is verhoogt met zo'n 20% en de hoeveelheid cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, in je lichaam is afgenomen met ongeveer 25%.

4. Gebruik eten als wapen tegen vermoeidheid

Een van de meest onderschatte redenen van vermoeidheid is verkeerde voeding. Een specifiek dieet is lastig, soms duur, en bijna altijd vervelend. Er zijn echter wel een paar concrete tips die makkelijk zijn en voor iedereen gelden:

  • Ontbijt binnen een half uur na het opstaan, zo zorg je dat je spijsvertering 's ochtends op gang komt en je de hele dag meer energie hebt.
  • Eet op regelmatige tijden. Je lichaam past het leefritme aan op de tijden waarop jij eet. Door op regelmatige tijden te eten geef je je lichaam de kans om energieverbruik te optimaliseren op jouw levensstijl.
  • Eet gezond. Groente en fruit bevatten vitamines, volkorenbrood bevat vezels en zalm werkt cholesterol verlagend. Neem een paar uur de tijd om dingen uit te zoeken die gezond zijn en die je lekker vind en je zult vanaf dan elke dag meer energie hebben.

5. Tref de juiste voorbereidingen voor een goede nachtrust

Ondernemers zijn drukke mensen. Vaak zijn ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig met hun bedrijf. Het kan gebeuren dat "nog even snel een email beantwoorden voordat ik naar bed ga" verandert in een lijst aan klusjes die tot ver in de nacht door gaat.

Doe. Dit. Niet.

Moeheid is vaak de grootste factor in slechte prestaties en slaap is van groot belang voor je lichaam en geest.

  • Spreek met jezelf een tijdstip af waarna je niet meer mag werken. Hoe laat dit is hangt van je eigen ritme af, maar zorg dat er ten minste een uur zit tussen je werk en bedtijd. Ontspannen je in dat uur door bijvoorbeeld tv te kijken of een boek te lezen.
  • Gebruik je bed alleen om in te slapen, niet om in te werken en zelfs niet om tv in te kijken, over het algemeen slapen mensen die dit wel doen langzamer in.
  • Drink 's avonds geen koffie.
  • Eet niks meer vlak voor je gaat slapen, maar zorg er wel voor dat je geen honger hebt.
  • Ga pas naar bed als je moe bent.

Als je regelmatig slecht slaapt of moeite hebt om in slaap te komen, ga dan naar je huisarts en vraag om advies.

Maak van slaap elke dag iets belangrijks, dan zul je er het minste problemen door krijgen.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “Doe meer met je werkdag, 5 super simpele life-hacks om je productiviteit te verhogen!

Plaats een reactie


*