headershadow

Latest Blogposts

Bezoekers naar je site trekken...

bezoekers magneet

In een vorige blog stipte ik aan dat je moet winnen in Google om een goed lopende site op te bouwen.

Voor veel ondernemers en internet marketeers vormt dit een probleem. Daardoor trekken veel sites onvoldoende bezoekers om een sleutelrol te kunnen spelen in de marketing strategie.

Ik leg je uit hoe je dit goed aan pakt en meer bezoekers naar je site trekt.

Allereerst is de indeling van je site heel belangrijk. De gemiddelde bezoeker besluit binnen 3 seconden of hij op je site blijft of naar de concurrent gaat. In die paar tellen moet je hem dus verleiden.

Dat lukt het best met een site waarop de boezoeker meteen ziet wie je bent, wat je aanbod is en welk voordeel je biedt.

Een duidelijke header

De header van je homepage is daarbij van groot belang. Je kunt deze het best zo simpel mogelijk houden. Dus geen fraai uitgedachte vormen of ingewikkelde sliders. Maar recht toe recht aan opgemaakt zoals de duidelijke header van een ouderwetse papieren krant of magazine.

De elementen die je daarbij kunt inzetten zijn:

  • logo
  • kopregel
  • afzender
  • opt-in veld
  • cadeau (bij opt-in)

Denk er aan dat je niet alle elementen kunt gebruiken. Je moet dus keuzes maken!

Gebruik Search Engine Optimalisation (SEO) om meer bezoekers naar je site te trekken

Google ziet de teksten en afbeeldingen op je site niet rechtstreeks. Het systeem werkt op basis van broncodes. Je moet dus zorgen dat je daarin een logische fijnmazige structuur aanbrengt.

Dat doe je met de volgende hulpmiddelen:

  • sitemap (met alle onderwerpen)
  • indeling in categoriën (met namen)
  • gelaagde koppen (kop1, kop2, ..)
  • inhoudsopgaven
  • titel en heading tags
  • meta discriptions
  • rijke inhoud (afbeeldingen, audio, video, pdf)
  • interne links (klikbare woorden)
  • broodkruimelspoor (breadcrumbs)
  • gerelateerde artikelen

Daarnaast houdt Google van actualiteit, interactie en lange bezoektijden. Houdt je bezoekers bijvoorbeeld lang vast met een videoblog!

Betrouwbaarheid

Deze elementen zijn ook van belang voor de mate van betrouwbaarheid van je site. Er zijn meer aspecten waardoor Google je site in meer of mindere mate betrouwbaar vindt:

  • leeftijd van de site
  • de snelheid
  • status gelinkte sites
  • nieuwe inhouden
  • aanwezig op startpagina's
  • inhoud op meerdere sites

de betrouwbaarheid die Google aan je site toekent, blijft alleen hoog, wanneer je continue waarde blijft toevoegen. En de status van je site als geheel kan de status van de onderliggende pagina's beïnvloeden (naar boven en beneden).

Duidenden zoekwoord combinaties

Veel internet marketeers denken dat je veel bezoekers trekt door op een beperkt aantal zoekwoorden hoog te scoren. Dat is onjuist. Google zoekt niet alleen op die zoek combinaties waarop je gevonden wilt worden. Google zoekt op alle zoekwoord combinaties daarvan.

Dat zijn er veel meer dan je in eerste instantie voor mogelijk houdt. 70% van alle zoekwoord combinaties bestaat uit een combinatie van meer dan 3 woorden. dat betekent dat je op vele duizenden combinaties gevonden kan worden.

Hou hier bij het opzetten van je site rekening mee. Dat kan uitstekend met de volgende instrumenten:

  • blogs
  • kennisbanken
  • bibliotheken

Hoe meer inhoud je toevoegt, hoe meer zoekwoord combinaties vindt Google.

Straf bij trucs

Probeer Google niet te misleiden door bewust zoekwoorden te gebruiken waarop je graag gevonden wordt. Google geeft 'straf' aan webmasters die trucs uithalen door woorden te gebruiken die eigenlijk geen toegevoegde waarde bieden.

Zorg in plaats daarvan voor een rijke inhoud en een veelheid van onderwerpen waar je tot in detail over bericht. Dan onstaat er vanzelf een mooi palet aan zoekwoord combinaties dat goed gewaardeerd wordt door Google. Soms kunnen dat wel 10.000-en combi's zijn!

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Bezoekers naar je site trekken...

Plaats een reactie


*