headershadow

Latest Blogposts

Slecht-Weer Management | Mythe en Werkelijkheid

Slecht-Weer Management van L.A. van Gunsteren en R. Kwik is een boek over crisis management, en het vroegtijdig herkennen en voorkomen van problemen. Het richt zich daarbij met name op het klein- en middenbedrijf.

Het boek is 112 pagina's dik, wat weinig is voor een ingewikkeld onderwerp als crisis management. Voor ik het las dacht ik ook dat het boek niet meer relevant zou zijn door zijn ouderdom, maar ik werd verrast. Het boek is beknopt maar duidelijk, en totaal niet verouderd. Omdat het aansluit bij Windkracht62 wilde ik jullie een recensie niet onthouden.

Het boek onderscheidt 3 typen crises. Ongecontroleerde groei gevolgd door snelle neergang. Een stabiel bedrijf dat uit 'dadendrang' onverstandige projecten opzet. En de trendmatige crisis, waarbij een bedrijf vasthoudt aan tradities die niet meer werken in de huidige markt.

Het boek stelt dat financiële resultaten een slechte indicator van crises zijn omdat deze altijd pas achteraf komen. Soms wordt er zelfs 'creatief boekgehouden' en zijn de cijfers helemaal waardeloos. Daarom hebben de schrijvers een aantal kenmerken onderzocht. Hoewel elk bedrijf verschilt, heeft elk van de typen crisis kenmerken die vaak terugkomen. Als deze kenmerken van crisis worden herkend kan er op tijd worden ingegrepen.

Een paar punten die sterk worden benadrukt in het boek zijn:

  • Gezonde bedrijven hebben sterke managers onder de directie staan. Bij ongezonde bedrijven zijn de goede managers vertrokken en blijven vooral jaknikkers over.
  • Ongezonde bedrijven zetten vaak een project op dat te groot is voor hun capaciteit. Dit doen ze als prestige of uit wanhoop.
  • Bij ongezonde bedrijven deelt de directie informatie over het bedrijf niet. Managers en werknemers worden hierdoor tegengewerkt bij het uitvoeren van hun taken.

Ook geeft het boek in grote lijnen advies over wat de directie, de raad van commissarissen of aandeelhouders kunnen doen in het geval van een crisis. Tot slot verteld het boek wat een crisis manager, meestal een consultant van buitenaf, kan doen om het bedrijf te helpen.

Het boek is niet meer in de verkoop, maar is tweedehands nog wel te vinden.

Klik hier om het boek 'Slecht-Weer Management' tweedehands te kopen via bol.com.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “Slecht-Weer Management | Mythe en Werkelijkheid

Plaats een reactie


*