headershadow

Latest Blogposts

3 redenen waarom consumenten Bol.com uitriepen tot beste webwinkel van Nederland!

Bol.com

Bol.com is uitgeroepen tot beste webwinkel van 2012. De meer dan 2.000 Nederlanders die meededen beoordeelden Bol gemiddeld met een 8.2.

Hoe komt dat? Wat doet Bol zo goed? En welke vier lessen kunnen internet ondernemers daarvan leren?

 

 

Zelf weet Bol precies wat de voornaamste redenen zijn voor hun succes:

  1. Snelheid
  2. Prijs
  3. Service

http://www.bol.com/nl/m/service/lekker-winkelen-zonder-zorgen/index.html?Referrer=ENTnlservicemail20121041112724

Bol zet de standaard voor webwinkels

Op alle drie de fronten heeft Bol de afgelopen jaren voor heel webwinkelend Nederland de standaard neergezet.

Wie 's avonds vóór 22.30 besteld, krijgt zijn producten de volgende dag thuis bezorgd. Vanaf 20,- Euro wordt je bestelling gratis verzonden. En ben je niet tevreden, dan kun je ze binnen 30 dagen gratis retourneren.

Tegelijk heeft Bol het assortiment de afgelopen jaren uitgebreid. Begonnen als nichewinkel met vooral boeken en media bieden ze nu ook speelgoed, games, computer, elektronica, koken en eten, beauty en baby.

Daarmee is Bol uitgegroeid tot een van de grootste webwinkels van Nederland. In 2011 maakten ze een omzet van 355 miljoen bij 3,4 miljoen klanten. Alleen Wehkamp is nog groter.

In handen van Ahold

Dat gaat waarschijnlijk op termijn veranderen. Op 27 februari 2012 maakte Ahold bekend dat Bol.com werd overgenomen. Zelf bezat Ahold met Albert.nl de derde webwinkel van Nederland. Het assortiment is complementair aan dat van Bol (Albert Heijn, Etos en Gall&gall).

De beide bedrijven versterken elkaar ook op een ander vlak. Ahold kan veel van Bol leren op het gebied van online sales. Bol kan profiteren van de afhaalpunten en het distributiessyteem van Ahold.

Vier lessen voor internet ondernemers

Welke conclusies kun jij hier als internetondernemer uit trekken:

  1. concurreer niet met de groten, kies je eigen niche
  2. ondersheid je niet op prijs, maar op aanbod
  3. probeer snelheid te bieden, maar wees vooral betrouwbaar
  4. zorg dat je voldoet aan de service standaard

Het heeft geen zin om als zelfstandige ondernemer te willen opboksen tegen de grote jongens. Zij winnen het altijd op prijs en snelheid. Waar je ze echter heel goed kunt verslaan is aanbod.

Wanneer jij vasthoud aan jouw specifieke niche, is jouw assortiment al snel uitgebreider en beter dan dat van de generalisten. Bovendien heeft de klant voor een uniek product dat helemaal aansluit bij zijn wensen, ook meer geld over dan voor een standaard product.

Biedt betere service!

Internet kopers zijn echter wel gewend aan snelheid en service. Op snelheid kun je de grote aanbieders niet verslaan, maar je kunt wel voldoende aanpikken om geen slecht figuur te slaan. Dat doe je door gebruik te maken van bestaande distributie kanalen die voor iedereen beschikbaar zijn.

Service bieden kan een klein bedrijf minstens even goed als een groot concern. En waarschijnlijk beter! Scoor daarom op punten als:

  • leuke cadeau's
  • persoonlijke benadering
  • onverwachte extra's
  • betrouwbaarheid
  • garantie (niet goed, geld terug)

Elke internet ondernemer kan dus even hoog scoren als Bol. Niets als grootste van Nederland, maar wel als beste in zijn soort!

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “3 redenen waarom consumenten Bol.com uitriepen tot beste webwinkel van Nederland!

Plaats een reactie


*