headershadow

Latest Blogposts

Business case 24Kitchen: een nieuw initiatief en meteen website van het jaar 2012

24 kitchen

Op het platform Windkracht62 publiceer ik met regelmaat een business case. Hierbij de primeur: business case 24Kitchen, website van het jaar 2012.

Bij elke business case hanteer ik een vaste opzet. Deze is gebaseerd op mijn stappenplan om een online business te analyseren en op te zetten.

Ik geef eerst inzicht in de visie, het marktsegment en de niche. Daarna schets ik het business model en geef de (internet) marketing strategie weer. Vervolgens biedt ik een overzicht in de toepassing van producten, diensten en communicatiemiddelen. Tenslotte geef ik een analyse van het onderscheidend vermogen en de innovatiegraad.

Visie, marktsegment en niche

visie: 24Kitchen vindt dat gezond eten een must is voor iedereen en wil mensen inspireren bewust om te gaan met voeding

marktsegment: iedereen die zich bezighoudt met het bereiden van eten

Niche: lekker koken met verantwoorde ingrediënten

24Kitchen

24Kitchen staat voor gebruik van verantwoorde ingredienten

Business model

Klantgroepen: adverteerders van 'eerlijke' producten, consumenten, chefs

IJkpersoon: vrouwen die zich realiseren dat bewust eten zorgt voor een gezonder leven

Probleem: hoe kun je met weinig tijd en voorkennis toch iets lekkers op tafel zetten dat ook nog gezond is?

Oplossing: inspiratie, duidelijke recepten en voordoen hoe je het aanpakt

Toegevoegde waarde: multimediaal platform met 24/7 'gepassioneerde hulp'

Relatie: selfservice

Kanalen: eigen kanalen direct (Fox TV, site) en partnerkanelen indirect (supermarkt, boekwinkel)

Inkomstenstromen: integrale cross mediale advertentie campagnes met spot en nog spot; funding door toeleveranciers; daarnaast bescheiden inkomsten uit verkoop nevenproducten

Bouwstenen: inhoud (receptuur, skill's, entourage, performance), (web)platform, (tv)kanalen,

Eigen activiteiten: regie, productie, marketing/communicatie,

Partner activiteiten: ondertiteling/nasynchronisatie, distributie en webtechnologie

Kosten: hoge investering in marketing en TV-productiekosten

(internet) marketing strategie

Marktanalyse: er zijn (nog) geen multimediale concurrenten in consumentenmarkt verantwoord koken en de druk in de maatschappij om gezonder te eten neemt toe

Eigen positie: 24Kitchen opereert op de interantinale markt, bereikt via TV-kanelen 20 miljoen huishoudens in 7 landen, heeft 4 miljoen online kijkers per maand en maandelijks 400.000 bezoekers op de site.

Missie: break-even in 2013

Mogelijkheden:

  • sterk: uniek concept
  • zwak: eenzijdig verdienmodel
  • bedrijging: opkomst flexibele TV
  • kans: consumenten community

Strategie:

24Kitchen heeft een uniek concept, maar hanteert een klassiek verdienmodel dat bedreigd wordt door de flexibilisering van TV, maar de kans ligt in het opbouwen van een social community van consumenten die door bewuster eten gezinder willen leven.

Propositie:

24Kitchen maakt zijn community bewust van het belang van gezond eten en oefent daardoor invloed uit op de kwaliteit van de voedselproductie.

Posititionering:

  • aard producten: multimediaal,
  • bereikbaar: via alle (digitale) aanbieders en divices
  • prijs: gratis (nevenproducten betaald) voor de consument
  • promotie: klassieke media campagnes
  • USP: betrouwbare voorlichting, ingrediënten en bereiding; 24/7 bereikbaar; 'geen fastfood, maar good food', onafhankelijk (van producenten)

Producten, diensten en communicatie

Producten:

  • TV-programma's
  • Recepten database
  • Recepten app
  • Boeken

Diensten:

  • Geen specifieke

Communicatie

  • Informatie platform
  • Nieuwsbrief
  • Digitaal magazine
  • Klassieke multimedia campagne
  • Social media campagne
24Kitchen homepage

Homepage van het informatieplatform 24 Kitchen

Analyse

Onderscheidend vermogen: 24Kitchen is een klassiek initiatief dat zich vooral in inhoud en filosofie onderscheid en daarnaast een duidelijke multichannel opzet kent.

Innovatiegraad: 24Kitchen is gericht op massabereik, maar hanteert daartoe vooral klassieke principes uit de wereld van de TV. Interactie en flexibiliteit zijn niet ver doorgevoerd in het business model. Innovatieve online marketing en salesprincipes worden niet toegepast.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Business case 24Kitchen: een nieuw initiatief en meteen website van het jaar 2012

Plaats een reactie


*