headershadow

Latest Blogposts

Zo zet je een goede communicatie systematiek op!

Communicatie

Wil je internet integreren in je business? Dan is een goede communicatie systematiek heel belangrijk!

In deze blogpost laat ik je zien wat daarbij nodig is. Daarbij ga ik uit van internet als centraal kanaal.

Internet is namelijk hét zenuwcentrum van je communicatie en tegelijk ook een belangrijk publicatie en educatie instrument.

Om te komen tot een succesvolle communicatie systematiek maak je gebruik van zeven gouden regels.

  1. Winnen in Google
  2. Informatie en interactie
  3. e-mail marketing
  4. Video marketing
  5. Harde sales
  6. Lanceringen
  7. Service en extra's

Winnen in Google

Een winnende website krijg je door te winnen in Google. Hoog scoren in Google lukt langs drie wegen:

  • Zichtbaarheid
  • Belang
  • Reputatie

Om optimaal zichtbaar te zijn zorg je voor een goede structuur op je site, die Google kan lezen. Voor die structuur maak je gebruik van je sitemap, een indeling in categorieën, heading tags, alt tags en bestandsnamen.

Je plaatst veel afbeeldingen, ook weer voorzien van een code. Je gebruikt klikbare woorden als interne links en een broodkruimelspoor (breadcrumps). Bij elk artikel laat je zien aan welke andere artikelen het is gerelateerd.

Wanneer Google het belang en de reputatie van je site hoog waardeert, scoort hij hoger. De status van je site wordt doorlopend geactualiseerd. Hij houdt verband met de status van de sites die naar jou linken.

Maar reputatie wordt ook opgebouwd door leeftijd, snelheid, actualiteit, interactie en ontwikkelratio.

Informatie en interactie

Google zoekt niet op een beperkt aantal zoekwoorden, maar op vele 1000-en zoek combinaties. Verwerk deze structureel en consequent in de inhoud van je site. Dat doe je bijvoorbeeld door intensief te bloggen, een kennisbank aan te leggen en een bibliotheek op te bouwen.

Voor de interactie koppel je de belangrijkste social media aan je site: Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+. Daarnaast maak je gebruik van YouTube, feitelijk ook onderdeel van de social media. Werk ook met reacties en referenties.

E-mail- en video marketing

Wanneer Google je site weet te vinden, gebruik je een opt-in pagina waarmee je bezoekers zich kunnen registreren. Met de gegevens die je daarmee krijgt, bouw je een database op om e-mail marketing toe te passen. Dit is van groot belang voor het succes van je business.

Een tip daarbij is om een cadeau weg te geven, wanneer je bezoekers zich inschrijven. Plaats dit op een niet te missen plek op de site (rechts bovenin). En zorg dat het downloaden van je cadeau super makkelijk is. Zo krijg je een hoge opt-in ratio.

Daarna kun je nieuwsbrieven gaan sturen. Bijvoorbeeld via persoonlijke e-mails. Je kunt ook gebruik maken van video, dat nog persoonlijker en directer werkt dan een e-mail.

Sales en lanceringen

Je kunt daarbij je bezoekers verwijzen naar allerlei handige onderdelen van je site en zo nog mee bezoek creëren. En je kunt je producten en diensten aanbieden. Voor dat laatste doel maak je gebruik van de salespagina op je site.

Je kunt die het best opbouwen volgens de AIDA-formule:

  • attention
  • interest
  • desire
  • action

Met een flitsende headline trek je de aandacht. Daarna wek je interesse met een persoonlijk verhaal. Je kweekt verlangen door de voordelen van jouw oplossing te benoemen. En tenslotte laat je de bezoeker tot actie overgaan.

Doe dat met een duidelijke, niet te missen actieknop.

Om in korte tijd veel verkopen te realiseren kun je gebruik maken van lanceringen via je site. Daarmee creëer je een bombardement aan verkoop acties, zoals aankondigingen, herhalingen, social media, life uitzendingen en deadlines.

Gratis, extra en service!

Om succesvol te zijn op internet als ondernemer, moet je bereidt zijn veel weg te geven. Bezoekers op internet zijn nog meer gewend aan het woord gratis, dan het winkelend publiek op straat. Dat geld ook voor de woorden korting, extra, cadeau en voordeel. Geef je bezoekers en klanten dit in hoge mate.

Het mooist is wanneer je ze daarbij werkelijk verrast. Met enorm veel service en een heel persoonlijke benadering bijvoorbeeld. Wanneer je dat voor elkaar krijgt, gaat het vliegwiel van je business op internet pas echt op gang komen.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Zo zet je een goede communicatie systematiek op!

Plaats een reactie


*