headershadow

Latest Blogposts

Hoe ontwikkel je goede producten en diensten met internet?

producten met internet

Veel ondernemers die hun business willen uitbreiden naar internet, vragen zich af hoe ze geschikte producten en diensten ontwikkelen om via hun site te verkopen.

Dit lijkt op het eerste gezicht lastig. Met een goed business model en een succes strategie gericht op het uitbreiden van je business met internet is dat veel eenvoudiger.

Bij het uitwerken van je strategie heb je al nagedacht over je merk. Daaraan koppel je nu de afzender (je bedrijf), de merknaam en de noemer (invulling) van het merk.

Een leuk recent voorbeeld is Opel als afzender met de nieuwe Insignia als merknaam die verschijnt onder de noemer: 'de beste auto die we ooit gemaakt hebben'. Mijn eigen merk (afzender Ian Muller) is Windkracht62 en de noemer 'business met internet'.

Opel Insignia

voorbeeld van een merk

Je hebt ook al nagedacht over je totaalaanbod. Dat is het totale pakket aan producten, diensten en communicatie dat je voor je niche aanbiedt aan jouw markt. Op dat moment stuit je op de vraag hoe je gewone producten omzet in producten met internet. En ook hoe je dat doet met je dienstverlening.

Van off-line naar online

Wellicht heb je al een aantal producten en diensten die niet via internet worden aangeboden. Die vormen dan het uitgangspunt. Denk van daaruit na over de vraag hoe je die via internet kunt aanbieden.

En dan niet alleen door ze via een webwinkel beschikbaar te maken. Maar ook door ze zo aan te passen dat ze werkelijk webbased worden. Bijvoorbeeld een fysieke cursus of training (op papier) die een online e-learning en/of video variant krijgt. Of een tijdschrift dat wordt omgezet in een digizine.

Doe de check

Om dit succesvol te kunnen vaststellen, kijk je eerst terug welke rol internet speelt in je strategie. Dat kun je doen door te checken hoe je internet op de volgende punten inzet:

  • online marketing
  • online verkoop
  • online distributie
  • online creatie
  • online verschijning
  • online gebruik
  • online maatwerk

Vertaalslag naar internet

Stel op basis daarvan vast welke online producten je nodig hebt. Bedenk bij alle bestaande producten of er een betere online variant mogelijk is. Stel vast wat je verbetert. En besluit of je een online én een fysieke variant gaat uitbrengen of kiest voor een van beide.

Kijk voor de uitwerking hiervan naar voorbeelden om je heen. Leer van goede cases binnen je eigen niche. Maar kijk vooral ook naar mooie voorbeelden uit hele andere markten. Die brengen je op nieuwe ideeën die wellicht heel goed binnen jouw niche toepasbaar zijn.

Je hoeft dus helemaal niet heel creatief te zijn om tot een goede innovatie te komen. Ga er van uit dat alles wat jij bedenken kunt al bestaat. Kijk goed om je heen en maak de vertaalslag!

En andersom!

Wanneer je goede producten voor internet hebt, bekijk dan opnieuw je fysieke producten. Loop de checklist met rollen voor internet nog een keer door. En bekijk wat de meest logische fysieke variant bij je nieuwe online producten is.

Vaak is het een nauw gekoppeld aan het andere. Bij een e-learning module past wellicht nog steeds een papieren training. Ga er niet te snel vanuit dat je bestaande fysieke product ongewijzigd blijft. Kijk goed of een online component het kan verbeteren.

Doe dat vooral aan de hand van de rol die internet speelt bij de marketing, verkoop en distributie.

Een mooi voorbeeld daarbij vind ik Ikea. Daar werd een revolutie teweeg gebracht door van alle meubels bouwpaketten te maken, die de klant makkelijk zelf mee naar huis neemt. Maar wat gebeurt  er wanneer Ikea meer via de online catalogus gaat verkopen? Schaft Ikea de bouwpaketten dan weer af of verfijnen ze die juist om de distributiekosten te verlagen?

Ikea bouwpakket

De bouwpakketten van Ikea zijn bedacht vanuit het business model en de strategie

Samenhang producten en diensten

Dit voorbeeld laat zien hoe je producten en diensten met elkaar samenhangen. Wanneer je een goed beeld hebt van de online en off-line producten die je wilt aanbieden, herhaal je dus de hele excercitie voor je dienstverlening.

En daarna kijk je of je off-line diensten niet kunt omzetten in online producten (en omgekeerd)! En je kijkt of je de off-line producten niet kunt omzetten in online diensten (en omgekeerd).

Je moet hiermee durven te 'jongleren' om slag na slag tot een afgewogen en uitgebalanceerd aanbod aan producten en diensten (off-line en online) te komen!

Teruggrijpen op je Business Model en Succes Strategie

Om met deze materie te kunnen 'spelen' grijp je telkens terug op je business model en je succes strategie.

Ben je even kwijt hoe je die opzet?

Een goed business model creëer je met hulp van het Business Model Canvas. Om na te kijken hoe dit werkt kun je het best mijn eerdere blog hierover even nakijken.

Je succes strategie stel je met het Marketing Strategie Canvas. Wanneer je nog geen strategie hebt uitgewerkt, bekijk dan ook even mijn blog daarover.

Ben je onzeker over het resultaat? Dat kan ik me voorstellen! Je business model, succes strategie, producten en dienstverlening vormen de kern waar je bedrijf om draait. Wanneer je daar behoefte aan hebt, help ik je graag bij het wegnemen van de obstakels.

Maak een afspraak!

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Hoe ontwikkel je goede producten en diensten met internet?

Plaats een reactie


*