headershadow

Latest Blogposts

Hoe werkt communicatie van Print naar Web: 5 simpele uitgangspunten en direct toepasbare voorbeelden!

QR code

In deze blog leg ik uit hoe je een koppeling maakt tussen drukwerk en internet. En ik geef een overzicht van de mogelijkheden van deze nieuwe manier van communicatie met je doelgroep.

Veel ondernemers weten dat de mogelijkheid bestaat om via gedrukte media naar multimedia, actualiteit en interactie te schakelen. Maar hoe dat precies werkt en wat je er mee kunt is vrijwel onbekend.

Op YouTube kwam ik een reclame filmpje van Layar tegen. Zij bieden een van de meest innovatieve diensten aan met behulp van de AR-code (Augmented Reality). Je kunt dat filmpje hier bekijken.

Hoewel er meer aanbieders zijn op dit vlak, vind ik Layar een goede illustratie van de mogelijkheden die de AR-code biedt. Die AR-code is de een vernieuwde versie van de QR-code (Quick Response).

Hoe werkt het?

Het verrijken van drukwerk met de mogelijkheden die digitale communicatie biedt, werkt als volgt:

  • je plaatst een QR of AR code in je drukwerk
  • de QR-code is een twee dimensionale barcode
  • de AR-code is dat ook, maar dan verstopt in een afbeelding
  • de lezer scant deze code met zijn smartphone of tablet
  • daarmee wordt de achter de code geplaatste digitale inhoud geactiveerd
  • de lezer schakelt dus naadloos over op internet

Welke middelen gebruik je?

De code kun je koppelen aan allerlei media, zoals bijvoorbeeld:

  • toegang tot een webpagina op je site
  • koppeling met je webshop
  • een button met een telefoonnummer of antwoordformulier per e-mail
  • een downloadknop
  • directe reacties via social media als Twitter en Facebook
  • poll's, quizen, games en e-learning
  • video en audio opnames
  • lokatie gerelateerde koppelingen (op basis van GPS en kompas)

Welke communicatie mogelijkheden biedt dat?

De hierboven opgesomde middelen, bieden heel veel mogelijkheden om met je doelgroep in contact te komen en te blijven. In grote lijnen kun je die in vijf soorten verdelen:

  1. Multimediale communicatie: je verrijkt de statische inhoud van het drukwerk met bv video en audio
  2. Interactieve communicatie: je komt in contact met je doelgroep
  3. Educatieve communicatie: je bezoekers steken er iets van op
  4. Actuele communicatie: je biedt het meest recente nieuws
  5. Geolokale communicatie: je geeft informatie gekoppelt aan de plaats waar de bezoeker zich bevindt

Bij de uitwerking kun je uiteraard elementen uit deze categoriën met elkaar combineren.

Direct toepasbare voorbeelden

Er bestaan heel veel mogelijkheden om dit in de praktijk toe te passen. In elke markt en voor elke niche alleen al zijn zeker heel verschillende opties uit te werken. Ik geef vijf simpele voorbeelden die laten zien hoe krachtig deze vorm van communicatie werkt en hoe goed het is toe te passsen:

  1. De bestelbillboard: De pizzakoerier adverteert met billboards op stations en tramhaltes. Maak een scan met je smartphone en je kunt direct bestellen. Op de door jou aangegeven tijd en plaats word de pizza bezorgd.
  2. De productcatalogus: Het lijkt een gewone Hema catalogus, maar als je een scan maakt van de producten zit je direct in de webwinkel en kun je meteen online bestellen en betalen.
  3. De salesflyer: Tijdens je seminar deel je flyers uit waarin je een upsell product aanbiedt. Met je mobiel of tablet krijg je een salesvideo met call to action.
  4. Het 'extra' etiket: het etiket van je fles wijn geeft toegang tot een video met producten, gerechten en recepten waar deze goed bij smaakt. Natuurlijk koppel je daar een upsell aan (bestel nu een extra doos!).
  5. Het combi theorie examen: In je theorieboek voor het rij examen staan picto's die toegang geven tot de e-learning module met video verkeerssimulaties en interactieve proefexamens.

Het zijn maar een paar voorbeelden. Ze maken echter duidelijk maken dat elke ondernemer die gewend is aan papieren producten er opeens vele mogelijkheden bij krijgt om producten en diensten te verrijken, te marketen en te verkopen.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Hoe werkt communicatie van Print naar Web: 5 simpele uitgangspunten en direct toepasbare voorbeelden!

Plaats een reactie


*