headershadow

Latest Blogposts

Wind, web, winst: internet en je businessmodel

zonsopkomst

Hoe haal je energie uit windkracht? Hoe combineer je internet en je businessmodel? Hoe zorg je als ondernemer voor structurele winst, zowel persoonlijk als materieel? Drie op het oog verschillende invalshoeken. In mijn aanpak versterken ze elkaar!

Als nazaat van molenaars en zeevaarders heb ik een fascinatie voor wind en windkracht. Mijn studie geschiedenis versterkte dat. Via de journalistiek kwam ik daarna terrecht in de wereld van publicaties en media.

Mijn kracht lag van meet af aan in het opzetten van nieuwe businessmodellen en projecten waarin internet werd geïntegreerd. Vandaar was het een kleine stap naar ondernemerschap. Ik zette mijn bedrijf Windkracht62 op om andere bedrijven te laten floreren.

Het is me altijd voor de wind gegaan. Nog nooit heb ik werk gedaan dat ik niet leuk vond. Persoonlijk kan ik me door de focus op innovatie en internet telkens weer ontwikkelen. Niets gaat namelijk langzaam als internet in het spel is.

Internet en je businessmodel

Sinds 2008 adviseer ik bedrijven en instellingen, trainings- en adviesbureaus bij het opzetten van hun businessmodel en marketing strategie. Ik ondersteun vervolgens ook bij de realisatie daarvan. Internet speelt in bijna al die modellen een cruciale rol.

Dat vinden ondernemers lastig. Ze vragen zich af hoe ze internet kunnen inpassen bij de herijking van hun strategie. Vrijwel niemand kent alle mogelijkheden die internet biedt en hoe deze een positieve invloed kunnen hebben op hun bedrijfsvoering.

Mijn ervaring is dat afwachten bijna nooit het beoogde resultaat oplevert. Wie in de luwte blijft, maakt zelden vaart. Wie zijn droom volgt en koers zet naar open water, krijgt de wind in de zeilen en planeert over het water.

Natuurlijk loopt een ondernemer risico op tegenwind en stormschade. Maar wanneer je stap voor stap te werk te gaat en zorgvuldig laveert, bereik je meestal je doel.

Dromen en durven te doen

Ik houd mijn opdrachtgevers vaak een rijtje van 5 Do's voor. Deze geven het proces van hun ondernemerschap weer: dromen, denken, durven, doen, doorzetten.

In dat rijtje vormt het denken de valkuil. Ondernemers dromen graag, maar blijven vervolgens vastzitten in het denkproces. Dan doemen er altijd bezwaren op, waardoor je niet in actie komt. De kunst van succesvol ondernemen zit hem in de durf om een eerste (bescheiden) stap te zetten. Wanneer je weet waar je staat en weet waar het doel aan de horizon ligt, wordt het makkelijker om die eerste stap daadwerkelijk te zetten.

Veel mensen vergeten trouwens dat het allerlastigste daarna komt. Focus aanbrengen waarmee je stap voor stap je doel(en) bereikt.

Mijn aanpak

Met mijn bureau 'Windkracht62' ondersteun ik ondernemers. We schetsen samen het businessmodel en de marketing strategie. Daarna zorg ik voor de juiste focus en een realistisch stappenplan. Vaak bewaak ik voor mijn opdrachtgevers het proces.

Omdat niet iedereen mijn persoonlijke inzet kan financieren heb ik heb besloten om mijn systematiek ook via internet beschikbaar te maken. Op die manier kan iedereen gebruik maken van mijn kennis zonder dat het ze geld kost.

Om al mijn kennis om te zetten in een handzaam pakket op internet heb ik de hulp ingeroepen van de Internetmarketing Universiteit, opgericht door Tonny Loorbach, een jonge en succesvolle ondernemer.

Ik maak gebruik van zijn Winstmodel programma. Daarmee ontwikkel ik mijn nieuwe site. Mijn e-book Wind, web, winst: de ultieme formule om internet eindelijk succesvol te integreren in je onderneming, in 17 stappen! kun je daar vanaf 27 september gratis downloaden.

Mijn filosofie

Bij alles wat ik doe maak ik gebruik van de zelfde principes die ik al jaren hanteer voor de bedrijven waar ik heb gewerkt. Die principes pas ik ook toe met Windkracht62. De kern daarvan is dat internet geen bedreiging vormt, maar als aanjager juist zorgt voor wind in de zeilen.

Als ik in actie kom ontwerp ik altijd een businessmodel en strategie die passen bij de opdrachtgever waar ik voor werk. Daarom maken we het altijd in samenspraak. Daarna ontwerp ik een actieplan waarin elke stap op weg naar succes wordt beschreven. Dat actieplan moet aanvoelen als een confortabele winterjas.

Alle acties moeten behapbaar zijn voor de mensen binnen de organisatie, ook wanneer deze slaechts uit één persoon bestaan. de innovatie als geheel zorgt op die manier altijd voor persoonlijke groei en materiele winst binnen een onderneming.

En als je je afvraag waar die '62' achter 'windkracht' vandaan komt... Dat is mijn geboortejaar (1962). Door mijn leeftijd weet ik precies welke belemmering iets minder jonge ondernemers voelen als ze internet willen inzetten bij de innovatie van hun businessmodel. Dat is in veel gevallen best handig.

Mijn aanbod

Wanneer mijn filosofie je aanspreekt, ontmoet ik je graag om te bespreken hoe je het best gebruik kunt maken van mijn beproefde systematiek. Bel of mail me gerust voor een kennismaking.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Wind, web, winst: internet en je businessmodel

Plaats een reactie


*