headershadow

Latest Blogposts

Jubileum Seminar 'Masters in Web Business': een dag vol internet business!

Jubileum Seminar 'Masters in Web Business'

Dinsdag 15 januari bruisde het in Amersfoort rondom het thema internet business.

Samen met 50 deelnemers en sprekers hield ik die dag mijn jubileum seminar 'Masters in Web Business'.

Meet&Discover was afgeladen met ondernemers en projectontwikkelaars vol van ambitie.

Doel van de dag was een onderdompeling in online business. Veel kennis in korte tijd. Met elkaar leren. Een compleet overzicht. En vooral veel input waar je direct mee aan de slag kunt.

Dat pakte als volgt uit:

Wie ben ik, wat is mijn droom, waar sta ik nu

Dagvoorzitter Sigrid van der Hoeven gaf de aftrap. In korte tijd werden deelnemers en sprekers aan elkaar voorgesteld. Daarbij gaf iedereen zijn persoonlijke motief voor het ondernemerschap: een persoonlijke droom en het vertrekpunt. Handig bij het netwerken de rest van de dag.

Overview 360*

Zelf gaf ik daarna een overzicht van mijn persoonlijke filosofie. Daarbij staat Windkracht62 voor 360 graden begeleiding van ondernemers die een innovatie of project met internet willen opzetten.

Ik maakte de vergelijking tussen klassieke zeiljachten en moderne racemonsters. Een moderne internet ondernemer heeft een totaal andere uitrusting nodig dan pakweg 15 jaar geleden om vanaf de kade van wal te steken, op weg naar zijn doel aan de horizon.

Ian Muller op zijn seminar Masters in Web Business

Ian Muller geeft zijn visie tijdens het jubileum seminar 'Masters in Web Business'

Ik presenteerde de vier stappen die elke ondernemer zet bij het opbouwen van zijn internet business:

  1. je droom een gezicht geven in een business model
  2. je marketing strategie uitwerken
  3. producten, dienstverlening en communicatiemiddelen ontwikkelen
  4. in actie komen: je actieplan opzetten

Presentatie: Ian Muller over de 360 graden Check-Up

Je persoonlijke missie

Monique Verhoeven (Authentiek Leiderschap) verzorgde een interactieve presentatie met als doel de verzamelde ondernemers ervan te doordringen dat zij nooit succesvol worden zonder een authentieke persoonlijke missie.

Ze vertelde dit aan de hand van een mooi model, waarbij je voor de keus staat om je missie vanuit de omgevingsfactoren op te bouwen of vanuit je authentieke zelfbeeld. Duidelijk wordt dat ieder mens zijn ego inzet om vanuit zijn waarden ook normen te stellen en daarbij horende vaardigheden en gedrag te ontwikkelen.

Dat lukt minder goed wanneer je daarbij alleen te werk gaat vanuit dat wat in je omgeving gebeurd. Dan loop je sneller vast in de beperkende 'valkuilen' rond je ego. Andersom kun je je ego juist inzetten om vanuit je authentieke missie een business op te bouwen.

Presentatie: Monique Verhoeven over Authentiek Leiderschap

Netwerk Lunch

Tijdens de lunch gaf Tianne van Woudenberg alle aanwezigen een korte peptalk. Daarbij vertelde ze over de formule van Meet&Discover, de locatie waar het seminar plaatsvond.

Kern van de filosofie van Meet&Discover is dat iedereen door toevallige ontmoetingen met anderen een stap dichter bij zijn eigen doelen kan komen.

Dit brengen ze in de praktijk door een open workspace aan te bieden (geïnspireerd door Seats2Meat). Groepen die bijeenkomsten of seminars houden drinken ook koffie drinken en lunchen in diezelfde work space.

lunch seminar 'Masters in Web Business'

Ontmoeting en uitwisseling tijdens de lunch van 'Masters in Web Business'

Op die wijze onsponnen zich tijdens de lunch spontaan allerlei ontmoetingen, werden banden gelegd of versterkt en zelf nieuwe plannen gesmeed!

Business Model

Bouwe Koopal (Anders denken, anders doen), legde na de lunch uit wat de kracht is van een goed business model. Dat dient om de dromen die je als ondernemer hebt te kunnen schetsen. Dat levert een aantal modellen naast elkaar op, waardoor je richting krijgt en beter je keuzes kunt maken.

Bouwe en ik (Ian Muller) houden regelmatig sessie waarin we op die manier in één dag samen met de ondernemer zijn internet business helemaal in kaart brengen, optie naast elkaar neerleggen en jou als ondernemer een duidelijke keus bieden.

het hulpmiddel waarvan we gebruik maken is het Business Model Canvas dat Alex Osterwalder samen met ruim 300 andere specialisten in co-creatie ontwikkelde. Bouwe liet de kracht van dit eenvoudige model zien, gaf voorbeelden en liet de deelnemers alternatieve modellen aandragen.

Presentatie: Bouwe Koopal over het Business Model Canvas

Internet Marketing

Centraal tijdens het seminar stond de inleiding van Joris Overzet over Internet Marketing. Joris help ondernemers om de resultaten van hun websites te verbeteren. In begrijpbare woorden legde hij de basisprincipes van Internet Marketing uit. Belangrijke onderdelen daarbij zijn volgens hem:

  • url
  • zoekwoorden
  • titels
  • social media
  • adverteren
  • e-mail marketing

Presentatie: Joris Overzet over Internet Marketing

Social media strategie, een eigen app en uitgever 3.0

Met het oog op het in elkaar vlechten van communicatie en producten werden daarna drie paralelle workshops gehouden:

  1. Uitgeven 3.0 (Elise de Bres, Van Lindonk & de Bres Special Projects)
  2. Tablet publishing (Arco van den Berg, Tabula Nova)
  3. Social media strategie (Sigrid van der Hoeven)

Uitgever 3.0

Elise de Bres liet zien hoe je als ondernemer publicaties kunt verzorgen en realiseren. Of dat nu een klassiek boek is of een evenement, een twitter bericht of een interactieve presentatie, je kunt zelf heel veel doen. Alleen wat je niet kunt, bv vormgeving, drukken, distributie, besteed je uit.

Workshop uitgever 3.0 tijdens 'Masters in Web Business'

Elise de Bres leidt de workshop Uitgever 3.0

Om een publicatie plan op te stellen, moet je een duidelijke doelstelling voor ogen hebben. Daarna bekijk je wat de meest geschikte publicatie vormen zijn en hoe je die uitwerkt. Zo ontstaat de juiste mix van publicaties in aanvulling op je communicatie strategie, producten en dienstverlening.

Presentatie: Elise de Bres over Uitgeven 3.0

Tablet Publishing

Arco van den Berg ging aan de slag om met de deelnemers aan zijn workshop een app te maken over dit seminar (aan het eind van de dag kreeg ik die app van hem cadeau ter gelegenheid van het 5-jarig jubileum van Windkracht62, bedankt Arco!).

Hij liet op die manier zien dat het niet moeilijk en niet duur is om zelf een app samen te stellen en te (laten) publiceren. Zo'n app kan een interactieve brochure, -magazine of -boek bevatten. En al snel onderscheid zo'n publicatie zich enorm van een statisch e-book of e-magazine.

Presentatie: Arco van den Berg over Tablet Publishing

Social Media Strategie

Sigrid van der Hoeven besprak in haar workshop niet hoe de social media werken, maar ging met de deelnemers aan de slag om ze in te zetten in een vastomlijnde strategie.

Want alleen wanneer je de verschillende social media consequent gebruikt vanuit een duidelijk doel, kun je er ook veel mee bereiken. Bijvoorbeeld:

  • aan je merk bouwen
  • contact leggen met je doelgroep
  • kennis delen
  • je onderscheiden
  • gevonden worden
  • relaties uitbouwen

Sigrid behandelde daarbij de volgende onderdelen:

  • stappenplan
  • wat doe je precies
  • hoe profileer je jezelf
  • 10 geboden
  • 7 zonden
  • do's en dont's

Presentatie: Sigrid van der Hoeven over Social Media Strategie

In actie komen!

Het seminar sloot af met een korte presentatie van mijzelf over de vraag hoe je als internet ondernemer in actie kunt komen.

Ik gaf daarbij de volgende tips:

  • Je heb al een missie, business model, strategie, producten/dienstverlening/communicatie?
  • Dan moet je nu doorzetten
  • Stel jezelf daarbij duidelijke doelen
  • Bepaal aan de hand daarvan je activiteiten
  • Leg van al deze activiteiten de deadline's vast
  • kijk naar dat punt aan de horizon en zet een eerste stap!

Om je actieplan op te zetten, gaf ik alle deelnemers de uitgeprinte versie van mijn 'Internet Business Checklist'. Die kun je ook hier downloaden.

Presentatie: Ian Muller over het Actieplan

Een beetje hulp nodig?

Daarna vertelde ik hoe ik ondernemers van A-Z onderseun om hun internet business op te zetten. Ik heb daarbij vier dagvullende modules ontwikkeld:

  1. 360* business check-up van je business
  2. creatie van je online business model
  3. uitwerken van je internet marketing en communicatiestrategie
  4. opzetten van je actieplan

Je kunt deze modules alle vier doen. Je kunt ook starten met één module en daarna kijken wat je verder nodig hebt.

Ter gelegenheid van mijn jubileum bied ik ze voor de helft van mijn tarief aan (= € 500,- per dag), inclusief voorbereiding en reistijd!

Je vind hier meer informatie over dit bijzondere consultancy aanbod.

Je kunt ook direct contact met me opnemen om een afspraak te maken.

Geef je reactie!

Hieronder kun je reacties achterlaten op het jubileum seminar 'Masters in Web Business'. Ik nodig alle deelnemers (en ook andere lezers van dit blogverslag) uit dit ook te doen. Complimentjes zijn natuurlijk welkom, maar geef daarnaast graag ook je tips en aanvullende vragen.

Omdat dit een online informatie en service platform is, werkt deze manier van communicatie in mijn ogen directer dan een evaluatie formulier!

Dus kom maar op en geef in korte bullets:

  • Wat was goed
  • Wat kan beter
  • Welke aanvullende vragen heb je
  • Welke concrete tips heb je

Binnenkort ga ik uitgebreide blogposts schrijven over de alle afzonderlijke onderwerpen van dit seminar. En ik ga nieuwe evenementen organiseren.

Alle input is dus zeer welkom: ik zal alles zo goed mogelijk verwerken.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

1 reactie op “Jubileum Seminar 'Masters in Web Business': een dag vol internet business!


Comment author said

Door Bouwe Koopal op 28 januari 2013 om 13:17

Wat een mooie dag! Wederom sneeuw maar een mooie opkomst, een perfect programma en een enthousiast publiek. herhalen maar zou ik zeggen !

 

Plaats een reactie


*