headershadow

Latest Blogposts

Mijn recept voor een Doeltreffende Marketing en Communicatie Strategie, speciaal voor ondernemers op internet!

marketing en communicatie strategie

Marketing en Communicatie. Een klassiek begrip! Maar eigenlijk zijn het twee verschillende disciplines in één.

Het bepalen van een doeltreffende marketing en communicatie strategie is daarom voor veel ondernemers lastig. Zeker wanneer je ook een internet business hebt.

Met dat voor ogen, heb ik een krachtige formule ontwikkeld waarmee je stap voor stap je complete strategie opzet, voor marketing én communicatie, online én off line.

Ik ga er daarbij van uit dat je als ondernemer het volgende al hebt bepaald:

  • in welk marktsegment (niche) je opereert
  • wat je globale business model inhoud
  • welk merk je voert

Is dit niet het geval? Bekijk dan vooral mijn blogs over het opzetten van een business model en start daarmee.

In 7 stappen naar je marketing strategie

Sommige ondernemers zien er tegenop om hun strategie uit te werken. Dat lijkt complex door de veelheid van factoren. Tegelijk is het eenvoudiger dan menigeen denkt. Zolang je maar stap voor stap te werk gaat. En je eigen bedrijf goed doorgrond!

Het geheugen werkt voor je marketing strategie

Zorg dat je alles weet over je eigen bedrijf

Daarom werk ik altijd volgens een vast stappenplan bij het opzetten van een strategie. Dit zijn de 7 stappen die ik daarbij zet:

1. Verzamel al je kennis over de markt waarin je opereert

  • wie vormen je doelgroep
  • wat is de omvang
  • wat verwachten ze van jou
  • welke eisen stellen ze aan je producten en diensten
  • wie zijn je concurrenten
  • welke producten en diensten leveren ze en wat is hun marktaandeel
  • welke bedreiging gaat er van ze uit
  • wat zijn de invloeden van buiten (overheid, maatschappij, conjunctuur)

2. Bepaal de plaats die jouw business in neemt

  • waaruit bestaat je huidige aanbod (producten, diensten, communicatie)
  • welke aantallen verkoop je
  • wie bereik je
  • wat is je omzet
  • wat is je marktaandeel
  • welke afzetkanalen gebruik je

3. Stel vast wat je missie is

  • welke omzet maak je straks (als je strategie is doorgevoerd)
  • Wat is het beoogde marktaandeel
  • Welke afzetkanalen gebruik je dan
  • geef hierbij een concrete datum!

4. Bedenk welke mogelijkheden je hebt

  • waarin schuilt de kracht van je business (waar blink je in uit)
  • wat is je zwakte (en moet je nog véél beter doen)
  • waardoor wordt je onderneming van buiten bedreigd (en staat het voortbestaan op het spel)
  • welke kansen liggen er voor het oprapen (schot voor open doel)

5. Destilleer daaruit je strategie

  • op  basis van punt 4 bepaal je de strategie
  • dat doe je door de sterkte, zwakte, bedreigingen en kansen te verbinden
  • je maakt er eenvoudigweg een kort verhaal van in enkele regels
  • daarna verbindt je die strategie aan je missie

 6. Beperk je tot één propositie en positioneer je merk als zodanig

  • vat de kern van je business in één zin samen
  • dit vormt het bestaansrecht van je onderneming
  • het is je werkelijke missie als ondernemer
  • je moet er 100% voor durven gaan!
  • vat daarna samen wat voor soort producten en diensten je wilt leveren
  • bedenk op welke wijze je wilt communiceren
  • stel vast welk voordeel je daarmee aan je klanten aanbiedt

7.  Ontwikkel je marketing instrumenten

  • werk je productassortiment uit
  • maak daarbij afgeleides voor online en offline
  • werk je diensten aanbod uit (online en offline)
  • werk je communicatiestrategie uit

In 7 stappen naar je communicatie strategie

Je ziet nu hoe je marketing strategie op een logische wijze gekoppeld wordt aan je communicatie strategie. Daarbij is er sprake van een sterke samenhang tussen je producten, dienstverlening en je communicatie.

Dat is zeker het geval wanneer je ook webbased producten en diensten ontwikkeld. Internet heeft tegenwoordig namelijk een centrale plaats in elke communicatie strategie.

Online communicatie strategie

Communicatie via internet is online marketing

En communicatie via internet staat vaak heel dicht bij digitaal kopen, distribueren, publiceren, leren, gebruiken en beleven. Met het uitwerken van je communicatiestrategie, bepaal je dus eigenlijk ook op hoofdlijnen welke producten en diensten je levert.

Ik werk bij het opzetten van een communicatiestrategie daarom altijd vanuit internet. Van daaruit leg ik het verband met de overige communicatiemiddelen. Ook hierbij werk ik in zeven vaste stappen.

 1. Win in Google

  • zorg er voor dat je site op 1000-en zoek combi's wordt gevonden
  • wees zichtbaar met een logische structuur
  • werk met inhoudsopgaven
  • breng de relevantie van je site op peil
  • houdt je aan de regels die Google hanteert
  • werk met blogs en kennisbanken
  • zorg dat mensen in één klap aangesloten zijn
  • laat bezoekers zich registreren
  • biedt daarbij een mooi cadeau

2. Zorg voor continue interactie

  • laat je bezoekers zelf in actie komen via je site
  • maak daarbij gericht gebruik van social media
  • werk met YouTube (ook een sociaal kanaal)
  • communiceer zelf via de kanalen die je inzet
  • vraag actief om reacties en referenties
  • maak gebruiik van virale methoden
  • betrek affiliates (verkoop ondersteuners) bij je communicatie

3. Werk met e-mail marketing

  • geef geresitreerde bezoekers voortdurend toegevoegde waarde via e-mail berichten
  • doe dat via klassieke e-mails
  • wees altijd concreet
  • biedt telkens één onderdeel aan
  • maak gebruik van actualiteit
  • geef tips en trucs
  • doe speciale aanbiedingen
  • kondig workshops en evenementen aan
  • lanceer je producten

4. Maak daarbij gebruik van video marketing

  • video bindt bezoekers aan je site
  • je kunt je boodschap er rechtstreeks mee overbrengen
  • en je bouwt een directe band op met je publiek
  • mensen kunnen zich daardoor beter met jou en je bedrijf identificeren

5. Hanteer harde sales methoden

  • marketing en communicatie heeft als doel verkoop te realiseren
  • zorg dat je dit online en offline goed op de rit zet
  • maak gebruik van de AIDA formule (attention, interrest, desire, action)
  • maak op internet aparte salespagina's

6. Werk met lanceringen

  • een goede lancering zorgt voor een enorme piek in je verkoop
  • bouw een lancering altijd zorgvuldig op
  • werk in fases (prelancering, lancering, postlancering)
  • gebruik teasers
  • geef onderdelen cadeau
  • stel deadlines
  • werk met bonussen

7. Biedt veel serice en extra's

  • werk altijd met gratis elementen, off line en zéker online
  • het zelfde geldt voor korting, extra, cadeau en voordeel
  • verras je klanten werkelijk met meer inhoud dan ze van je verwachten
  • biedt de beste service, dat krijg je altijd terug
  • kies voor een persoonlijke benadering

Marketing en Communicatie strategieën vloeien samen op internet

Ik adviseer je om al deze stappen altijd één voor één te doorlopen. Je werkt dan vanaf het begin aan een samenhangende strategie. Je busines met en zonder internet vormt op die manier één geheel.

Je krijgt een compleet beeld van de klassieke marketing strategie en de online marketing en communicatie samen. En je producten, diensten en communicatie middelen vormen een krachtig geheel.

Vanuit mijn eigen ervaring met vele projecten voor heel uiteenlopende markten en bedrijven, weet ik dat deze formule altijd werkt.

Ebook - Wind, Web, Winst - Business met Internet

Wil je er meer over weten, lees dan vooral mijn e-book 'Wind, web, winst!. Vul hieronder je gegevens in en je kunt het hier direct gratis downloaden.

Veel succes daarmee!




 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

4 reacties op “Mijn recept voor een Doeltreffende Marketing en Communicatie Strategie, speciaal voor ondernemers op internet!

Plaats een reactie


*