headershadow

Latest Blogposts

Meer leads en meer klanten nodig? Nieuwe marketing werkt beter!

Meer klanten

Merk je dat het aantal klanten de laatste jaren afneemt? Doe je veel aan marketing, maar boek je daarmee onvoldoende resultaat? Wellicht is je methode aan vernieuwing toe.

In dit artikel leg ik een vernieuwende marketingstrategie uit die geheid werkt. Maar eerst laat ik je zien waarom de vertrouwde methodes niet langer goed genoeg zijn ... Kijk je regelmatig televisie, maar zap je weg bij de reclame blokken? Rijd je wel eens over de snelweg langs billboards, maar onthoud je de boodschap niet? Kijk je elke week vol verlangen uit naar het folderpakket in je brievenbus of heb je daar inmiddels een 'NEE'-sticker opgeplakt. Lees je nog een krant en zie je daarin wel eens opvallende advertenties?

Denk je bij commerciële uitingen nog regelmatig: 'ja dat product ga ik zeker kopen'? Of laat je je steeds minder beïnvloeden door de opeenstapeling van reclame, bergen brochures, schreeuwerige advertenties en opdringerige affiches? In dat laatste geval wordt je, net als veel andere mensen, steeds ongevoeliger voor 'oude marketing'.

Reclame Chevrolet

Schreeuwerige reclame werkt niet meer

Die is namelijk gebaseerd op confrontatie. En op de hoop dat de boodschap onbewust blijft hangen. En dat je later, wanneer je opnieuw geconfronteerd wordt met het betreffende product, in een impuls tot aanschaf overgaat.

Van confrontatie- naar relatie marketing

De laatste 15 jaar is er veel veranderd in de wereld. De komst van internet en sociale media hebben daar enorm toe bijgedragen. Marketing is daarbij nog steeds even belangrijk en zelfs een essentiële factor voor succes. Maar de wijze waarop we marketing toepassen is radicaal verandert. Ik heb twee filmpjes geselecteerd die dat illustreren.

In het eerste filmpje lijkt op het eerste gezicht alles bij het oude. We zien een billboard langs de snelweg met roulerend meerdere reclameposters. Maar dan zien we opeens dat alle auto's spontaan stoppen wanneer die ene Chrysler poster in beeld komt. De verborgen boodschap is simpel: iedereen houdt van Chrysler ...

De tweede video is nog duidelijker. Omdat Heineken 1 miljoen likes op Facebook heeft gekregen, bedankt het bedrijf hun 'vrienden' persoonlijk. Ze sturen een team vrolijke meisjes in Heineken shirts langs de kroegen om de Heineken drinkers te omhelzen. 'You like Heineken, we like you' is de boodschap. Maar die ene meneer die een glas wijn drinkt, krijgt geen hug!

Tover vreemden om tot ambassadeurs

De nieuwe marketing gaat uit van het volgende principe:

  1. in eerste instantie zijn alle mensen uit je doelgroep onbekende 'vreemden'
  2. je wil ze eerst bekend maken met jou, je merk, product en/of dienstverlening
  3. daarna wil je van die bekende een vriend maken, die jou en je merk waardeert
  4. wanneer het vertrouwen (de zakelijke vriendschap) groeit zullen je vrienden klant worden
  5. een tevreden klant is bereid vaker bij je te kopen en wordt uiteindelijk ambassadeur van jou en je bedrijf
  6. en een ambassadeur brengt nieuwe vreemden op je pad, die jij weer tot vrienden kunt maken
Klanten worden ambassadeurs

Tevreden klanten worden bijna vanzelf ambassadeurs

Met nieuwe marketing krijg je meer klanten!

Wil je de nieuwe marketing succesvol toepassen? Zorg er dan voor dat je een strategie ontwikkelt die uitgaat van dit principe. Bij elk onderdeel uit het proces creëer je daarbij de juiste instrumenten. Die bestaan uit communicatiemiddelen, productvormen en/of dienstverlening. Potentiële klanten uit je doelgroep laat je op die manier stap voor stap het hele proces doorlopen. Sleutelwoorden daarbij zijn:

  • mensen leren kennen
  • vertrouwen genereren
  • de stap naar klanten zetten

Een handig hulpmiddel om dit compleet op te zetten is de marketing funnel. Internet en social media zijn daarin essentiële onderdelen. Maar de marketing funnel biedt ook veel ruimte voor meer traditionele onderdelen zoals netwerken, seminars, publicaties en trainingen.

Meer informatie over het opzetten van een vernieuwende marketing strategie en het werken met de marketing funnel vind je in deze artikelen:

http://windkracht62.nl/marketing-en-communicatie-strategie/

http://windkracht62.nl/tips-voor-online-business/strategie-marketing/marketing-funnel/

Heb je vragen en ben je op zoek naar meer persoonlijk advies, neem dan vooral contact op:

http://windkracht62.nl/contact/

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Meer leads en meer klanten nodig? Nieuwe marketing werkt beter!

Plaats een reactie


*