headershadow

Latest Blogposts

Meer online succes met je bedrijf? Antwoord op de 11 meest gestelde vragen!

online-succes

Kort geleden deed ik mee met een business training voor online ondernemers. Niemand is tenslotte ooit uitgeleerd. Tijdens dat programma mochten de deelnemende ondernemers hun meest urgente vraag inbrengen.

Met meer dan 500 mensen in de zaal voor mij een interessant onderdeel. Ik wilde graag weten tegen welke problemen bedrijven aanlopen die meer online succes als belangrijkste doel hebben. De 11 belangrijkste vraagstukken zet ik hierbij op een rij. Met de antwoorden!

Heel opmerkelijk gaan de vragen lang niet alleen over heel specifieke, online of technische problemen. Het vooral ook heel algemene vragen waar we als ondernemers op internet tegenaan lopen. Hieronder geef ik ze in vogelvlucht.

1. Hoe leer je groot te denken?

Veel ondernemers doen al jaren zaken op internet. Ze hebben hun online activiteiten toegevoegd aan de traditionele bedrijfsvoering. Dat kost hun veel energie en het succes is beperkt. Ze vragen zich af hoe ze ooit het verschil kunnen maken.

Om het verschil te maken, moet je letterlijk het roer radicaal omgooien. Dat kan alleen wanneer je in het groot denkt. Kijk daarom eens naar het doel dat je eerder hebt gesteld (bv financieel, marketing, acqusitie, communicatie).

Maak dat oorspronkelijke doel 10 keer zo groot (of in elk gevalveel groter...). Dat dwingt je om anders te gaan denken veel groter dan tot dusver. Schuif ook je deadlines eens extreem naar voren. Gebrek aan tijd zet je onder druk zodat je wel groot moet denken. En schrap vooral het woord 'onmogelijk' uit je woordenboek!

2. Hoe ga je met angst om?

Wie kent niet het gevoel dat je precies weet wat je moet doen, maar toch niet in actie komt? Dit heeft meestal te maken met angst om je doelen niet te bereiken. bedenk daarbij dat je het doel in elk geval niet bereikt, wanneer je niets doet.

En bedenk ook dat vrijwel elke ondernemer die angst kent. Zelfs de meest succesvolle entrepreneurs zijn bang om te falen en zo hun opgebouwde succes (en vermogen) te zien vervliegen. Het verschil tussen de winners en losers is dit: de winners voelen de angst, proeven er van en ... komen dan toch in actie.

De kortste weg om de angst is te overwinnen is namelijk er dwars doorheen te breken. Veruit het ergste dat je in Nederland als ondernemer kan overkomen is dat je failliet gaat, persoonlijk aansprakelijk bent, aan de grond raakt en ...  in het sociale vangnet terecht komt.

Heus, er zijn ergere dingen op deze wereld. Ben je niet helemaal overtuigd, lees dan dit boek eens: feel the fear and do it anyway

3. Hoe manage je jezelf beter?

Over time management zijn boekwerken vol geschreven. Niet voor niets. Het is de grote valkuil voor massa's professionals en ook voor veel ondernemers.

Een van de mooiste methoden om goed met je schaars beschikbare tijd om te gaan vind ik nog steeds die van Stephen Covey. Zijn principe is gebaseerd op het stellen van prioriteiten. Je doet daarbij telkens alleen het meest belangrijke. De rest laat je schieten

Je stopt tegelijk met het maken van to-do-lijstjes. Die leiden er namelijk vooral toe dat je het makkelijkste eerst doet. Vaak is dat lang niet het meest belangrijke of meest urgente. Die to-do-lijstjes hanteren we meestal om de schijn op te houden dat we druk zijn met belangrijke dingen. In werkelijkheid zorgen ze ervoor dat we juist vooral onbelangrijke dingen aanpakken en de werkelijk belangrijke dingen laten lopen.

Hoe drukker je op die manier bent, hoe slechter je functioneert als ondernemer. Een echte ondernemers slaat de niet zo belangrijke dingen gewoon over. Niemand spreekt hem daar namelijk op aan!

4. Hoe raak je uit de spiraal van je traditionele business?

Heb je het ook te druk met de dagelijkse routine in je huidige business? En kom je er niet aan toe om je nieuwe business model op te zetten en succesvol te implementeren? Laat je daardoor alsnog het perspectief op nieuw succes liggen en werk je de ballen uit je broek terwijl je omzet niet echt groeit of zelfs steeds verder terugloopt?

Bullshit! Wil je echt succes hebben, online én offline, dan moet je juist bijna al je tijd besteden aan marketing en innovatie. Stop dus je energie te steken in stagnatie. Maak een eerlijke analyse van je huidige business. Bedenk met welk deel je nu 75% van je geld verdient. en kijk waar 75% van je tijd in zit.

Meestal bespaar je heel veel tijd door keihard afscheid te nemen van alle activiteiten waar je eigenlijk niet genoeg mee verdient of de werkzaamheden die daarbij horen te delegeren of uit te besteden. Werk in plaats daarvan structureel 10 % van je tijd aan de strategie van je bedrijf. En implementeer die strategie!

80-20-regel

80 van je omzet wordt gemaakt met 20% van je aanbod, 80% van je tijd zit in al die andere producten en diensten

5. Hoe krijg je de juiste focus op je target doelgroep?

Veel ondernemers vinden het moeilijk om focus aan te brengen op hun doelgroep. Ze denken daarbij te veel vanuit de inhoud. Hun aanbod is zo fantastisch, dat wil iedereen toch afnemen?! De werkelijkheid is vaak veel weerbarstiger. Het werkt veel beter om je vooral te richten op een heel specifieke doelgroep.

Dat doe je zo. Vraag je af wie je meest waarschijnlijke opdrachtgevers, afnemers of klanten zijn. En ook met of voor wie wil je zelf het allerliefst wil werken. Kijk daarvoor vooral naar je huidige klantenlijst. Wie heeft je het meest betaald door de jaren heen. Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de top 20% van je klanten.

Ga in gesprek met al die afnemers en klanten. Vraag ze wat ze goed vinden aan jou en je aanbod. Vraag waardoor dat komt, leer van hen en maak dan de keus om je business en strategie alleen op die groep af te stemmen!

Doe dit langs drie wegen:

  1. verzamel van je target groep de demografische feiten (geslacht, leeftijd, opleiding, beroep, welstand, status, gezinssituatie, woonvorm, etc...
  2. verzamel ook de psychologische motivatie van je kerngroep (hoe denken ze, wat voelen ze, zeggen en doen ze
  3. analyseer welk probleem je kerngroep ervaart in relatie tot jouw specialisme

Bepaal tenslotte hoe jij bijdraagt aan de oplossing van dat probleem van je kernklanten.

6. Hoe ontwikkel je een echt onderscheidend product

De meeste ondernemers denken dat ze een geweldig product hebben. In werkelijkheid blijkt vaak dat deze producten niet zo breed aanslaan als ze verwachten.

Om een echt succesvol product te lanceren moet je als ondernemer heel goed door de bril van je klant leren kijken. Met andere woorden, je moet ook echt dé oplossing voor hun probleem bieden. Eigenlijk moeten je klanten denken dat ze niet zonder jouw product kunnen.

Wanneer een potentiële klant opeens hoort dat hij 50% minder salaris krijgt, zou hij alsnog jouw product moeten willen kopen. Pas dan heb je een '100% must have product'.

Gebruik een ijkpersoon en een empathie map om werkelijk te ontdekken wat het probleem van je klant is en waar je hem blij mee maakt.

empathie-map

Met de empathie map kijk je door de bril van je klant

Bedenk daarna 'als het afpellen van een ui' welke oplossing jij kunt aandragen voor dat probleem:

  • Welke pijn ervaart je klant
  • Wat is het probleem dat daarachter schuil gaat
  • Wat is de integrale oplossing voor dit probleem
  • Welke bijdrage lever jij aan de oplossing
  • In welke vorm giet je die oplossing
  • hoe verkoop je die oplossing

Die laatste twee aspecten zijn heel belangrijk. Vorm en verkoop gaan vaak niet over de inhoud. Veel ondernemers blijven juist steken op de inhoud. Bedenk dus vooral een onderscheidende verschijningsvorm en een onderscheidende verkoopformule!

7. Wat is een praktische methode om de echte behoefte van je klanten te leren kennen

Lukt het je niet om die uit zomaar even af te pellen? Doe dan het volgende onderzoekje.

Kijk of er vaktijdschriften bestaan over jouw specialisme. Koop de laatste jaargang van dat magazine en analyseer de website. Onderzoek met name de feature artikelen. Kijk naar de titels van die artikelen en de vraagstukken die er in worden behandeld. Dat zijn ook de grote vraagstukken van jouw doelgroep!

Hoe zit dat? De uitgever van dat magazine heeft al veel voorwerk voor je gedaan. Jouw doelgroep vormt immers ook de doelgroep van dat magazine! Op die basis hebben ze de onderwerpen voor al die feature artikelen samengesteld...

vaktijdschrift

Voor elke doelgroep bestaat een vaktijdschrift voor jouw marktonderzoek

 

Zorg er daarnaast voor dat je zoveel mogelijk in gesprek gaat met mensen uit jouw specifieke doelgroep (zie boven)

8. Hoe zet ik een succesvolle blog op?

Bloggen is een centraal element in iedere internet marketing strategie! Elke ondernemer die online gevonden wil worden, krijgt er mee te maken. Veel ondernemers weten echter niet hoe ze een succesvol blog opzetten. Hoe doe je dat dan?

Zorg er allereerst voor dat je marketingplatform in WordPress wordt gebouwd. Dat zorgt voor technisch gemak en goede vindbaarheid in de zoekmachines. Zorg er voor dat je experts verzamelt die alles weten over het specialisme van jouw bedrijf.

Zet een eerste blogpost online waarin je schrijft dat jouw blog de beste plaats is voor ondernemers die informatie zoeken over je specialisme.  Laat zien welke expertise je bezit. Roep dan de hulp in van je lezers.

Vertel ze dat je met dit blog start. Roep ze op betrokken te zijn en te reageren. Vraag ze om je te vertellen wat hun belangrijkste vragen zijn. geef ze een mooi incentive, wanneer ze meedoen: een cadeau, een gratis sessie, etc...

Op die manier krijg je vanzelf alle belangrijke onderwerpen aangereikt waar je over moet schrijven. Genoeg om een jaar lang elke week of elke twee weken een nieuwe blogpost te schrijven en te publiceren.

9. Hoe vind je de beste social media expert?

Hoe vindt je uit of een social media expert echt goed is? het antwoord is simpel. Wie het grootste social media netwerk heeft is vast zelf ook een echte expert!

Zoek dus naar de mensen met de beste resultaten. Zoek je bijvoorbeeld naar mensen die veel weten van bloggen, bekijk dan hun blog. Wie weinig tot geen reacties heeft op zijn blog, is geen echte expert!

Kijk naar het LinkedIn profiel wanneer je mensen zoekt die een groot zakelijk netwerk voor je kunnen opbouwen. Kijk hoeveel contacten ze hebben (minimaal 500+,) en of daar veel mensen bij zitten die interessant voor je zijn.

Kijk voor virale campagnes naar hun Twitter accounts. Kijk of ze voldoende volgers hebben op Twitter, minimaal 10.000! Zoek voor een succesvolle Facebook campagne naar specialisten die zelf minimaal 10.000 likes op hun FB-pagina hebben.

Maar weinig specialisten zijn op al deze terreinen de allerbeste. Zelf heb ik bijvoorbeeld vooral een fantastisch netwerk op het gebied van online business, internet marketing, communicatie, media, e-learning en publiceren. Ik ben dan ook geen social media expert, maar business coach en marketing strateeg.

Vanuit mijn expertise kan ik wel voor elke ondernemer die een social media expert zoekt, de beste professional bij zijn situatie vinden (heb je vragen daarover, neem dan vooral even contact op).

10. Hoe zet ik een succesvol e-mail marketing systeem op?

De meeste bedrijven hebben een e-mail nieuwsbrief. Slechts weinig ondernemers maken echter veel directe omzet en winst met dit systeem. Terwijl e-mail in de internet-marketing nog steeds geld als het meest effectieve middel om je omzet sterk te verhogen.

Ik geef tien tips om een succesvol systeem op te zetten:

  1. gebruik een geautomatiseerde database (mail-merge), waarmee je gepersonaliseerde mailings kunt versturen.
  2. iedereen die met je bedrijf in contact komt: klanten, prospects, relaties, etc... moet op die lijst terecht komen. Gebruik een zogenoemde opt-in om de conversie naar je database te versnellen.
  3. vraag daarbij slechts de gegevens die je minimaal nodig hebt (voornaam, e-mail adres en wellicht een 06-nummer), dat verhoogt de conversie.
  4. ontwikkel een incentive dat je weggeeft aan diegenen die zich inschrijven (de nieuwsbrief zelf schrikt namelijk af: mensen willen liever zo min mogelijk nieuwsbrieven ontvangen). dit incentive moet waardevol en leuk (plus liefst online te downloaden) zijn voor je kern doelgroep. Doe een opvallend aanbod!
  5. e-mail iedereen met ijzeren regelmaat en op een vast moment (ik mail elke 2 weken op donderdag om 16.00 uur!). Veel mensen zullen je adviseren dit niet te doen. Luister niet naar ze! Wees consistent en regelmatig.
  6. Zorgt dat elke mail informatie en/of inhoud bevat die voor jouw kernklanten belangrijk én waardevol is.
  7. Zorg dat je mails daarnaast promotie bevatten (anders verdien je niets)
  8. Houdt de mails kort! Verwijs voor meer info naar je blog of naar een speciale verkooppagina.
  9. Meet en analyseer wat er gebeurd (hoeveel openen de mail, hoeveel klikken door, hoeveel bestellen je aanbod,...).
  10. Zorg dat mensen zich makkelijk kunnen uitschrijven, wanneer ze je mails niet relevant of interessant genoeg vinden (dan lever je hen namelijk niet genoeg waarde en passen ze eigenlijk niet in je kerndoelgroep).

Om dit op te zetten gebruik je een software type met een autoresponder: het beantwoord automatisch, staat online en doet drie dingen: een lijst creeren, een opt-in form samenstellen (laat dit voor je doen), mensen van het opt-in formulier op de lijst plaatsen, mensen automatisch de mensen op de lijst een gepersonaliseerde mail sturen die van te voren is samengesteld.

Je kunt hier een serie van maken, dit kan je in verschillende versies doen, je kunt er dus ook mee broadcasten (aan verschillende segmenten verschillende nieuwsbrieven sturen) en het managed ook je lijst (i.v.m. unsuscribers, ...).  Zo'n systeem kost ongeveer 15-30 Euro per maand. Goede systemen zijn: Awebber.com, IVontact.com, mailchimp.com of Enormail.eu.

11. Hoe vind je de juiste hulp?

Heb je een goed business model hebt en sluitende (internet) marketing strategie, maar zoek je hulp om deze te implementeren? Gebruik dan je netwerk.

Bedenk eerst precies waar je naar op zoek bent. Formuleer daarna je vraag op de volgende wijze: "weet je iemand die expert is op het gebied van (hier stel je jouw vraag).

Je kun deze vraag op netwerkevenementen stellen. Je kunt ook de social media gebruiken, bv LinkedIn (zoek daarin dan op themawoorden) Je kunt ook zoeken of er linkedIn groepen zijn die een antwoord hebben. Of discussiefora bezoeken. Je kunt natuurlijk ook via google kijken op een combinatie van je zoekthema samen met het woord discussie.

Levert dit je onvoldoende resultaat, kost het je te veel tijd en twijfel je aan de betrouwbaarheid. Neem dan vooral even contact met me op, dan help ik je snel verder.

Contactformulier

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Meer online succes met je bedrijf? Antwoord op de 11 meest gestelde vragen!

Plaats een reactie


*