headershadow

Latest Blogposts

Succes met sales via internet? verhoog je verkopen met de AIDA formule!

verkoop deal

Een goede salespagina op internet ziet er voor ons Nederlanders vaak onooglijk uit. Veel te Amerikaans, veel te hard, onesthetisch. Daar trapt jouw klant toch niet in, denk je al snel.

Niets is minder waar. Alle testen op de Nederlandse markt wijzen uit dat een harde salespagina altijd werkt.

De omzet van ondernemers via internet groeit hand over hand. In sommige branches zelf zodanig dat de verkopen langs andere kanalen daar ernstig onder leiden.

Veel van die omzet wordt gemaakt via klassieke webwinkels. Verkoop via een salespagina op internet zie je in Nederland slechts sporadisch. Een gemiste kans. Want waar er wel mee wordt gewerkt, blijkt deze methode ook in ons land uiterst succesvol.

Een van de grote animatoren van de salespagina is Tonny Loorbach, kenner op het gebied van internet marketing. In deze video vertelt hij in het kort wat daar achter zit.

De meeste gangbare verkoopmethoden spelen te veel in op de angsten van de klant in plaats van op zijn behoeften. De focus ligt dan op moeten en niet op willen. Tegelijk zal de klant altijd zijn eigen verlangen volgen. De systematiek van de salespagina speelt hier op in.

De AIDA formule

Deze systematiek is uitgwerkt in de AIDA formule (attention, interest, desire, action).

AIDA verkoop formule

Schematische uitleg van de AIDA verkoop formule

Hierbij gelden de volgenden spelregels:

1.       Attention (trek aandacht)

-gebruik een flitsende headline om de aandacht van een zo groot mogelijk deel van je bezoekers te vangen.

-dat is dus geen traditionele welkomsttekst, maar een keiharde boodschap. Die speelt in op de vraag van je potentiële klant. Tegelijk licht je een tip van de sluier op van de oplossing die je in petto hebt.

2.       Interest (wek de interesse)

-wanneer je de aandacht hebt gevangen, ga je over tot fase twee van je salespage, het wekken van de interesse. Hierbij gaat het om het kweken van vertrouwen in jou en je onderneming.

-vertel eerst iets over jezelf en je bedrijf, je klanten. En speel in op de behoefte van de bezoeker.

-belangrijk hierbij is dat je geen product of dienst probeert te verkopen, maar een oplossing aanbiedt.

-maak bijvoorbeeld gebruik van een ‘story’ waarbij je de situatie vooraf beschrijft en de situatie nadat de oplossing is gevonden.

3.       Desire (creëer het verlangen)

-is de interesse gewekt, dan ga je over tot stap drie, het creëren van het verlangen naar jouw oplossing door de bezoeker.

-die behoefte creëer je door de voordelen van je oplossing op te noemen. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid van de lezer. Speel ook in op het probleem waarvoor die een oplossing zoekt.

-maak hierbij gebruik van testimonials en gebruikerservaringen. Die zijn geloofwaardiger dan je eigen verhaal.

4.       Action (beweeg tot aankoop)

-daarna ben je toe aan de laaste fase: de actie!

-denk er aan dat je daarbij direct een aankoop afsluit. Nu het verlangen van je bezoeker is gecreëerd, mag je deze niet meer afleiden van de hoofdzaak: bestellen en betalen…

-doe dit door een ‘oproep tot actie’ met een duidelijke (niet te missen) actieknop.

-ga er daarbij nooit van uit dat je (bijna) klant het wel begrijpt. Leg alles zo helder mogelijk uit en geef het zo eenduidig mogelijk vorm, dan bereik je een optimale verkoopratio.

Een goede salespagina maakt een groot verschil voor je bedrijf.

Ik adviseer je om bij je verkoop systeem via internet te gaan werken met een salespagina. En daarbij uit te gaan van de AIDA formule. Wanneer je deze consequent toepast garandeer ik je een duidelijk hogere conversie, dan met de traditionele wijze van verkoop via internet.

Aan jou dus de keus: wil je een mooie site waar iedereen je complimenten over maakt, maar die niet spectaculair verkoopt. Of een ‘lelijke’ die je winst sterk opschroeft.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Succes met sales via internet? verhoog je verkopen met de AIDA formule!

Plaats een reactie


*