headershadow

Latest Blogposts

Je missie als ondernemer? De Z-factor aan het werk!

zingeving

De Z-factor aan het werk? Jazeker, de Z van 'zin', maar ook van 'zingeving'. Broodnodig bij het vormen van je missie als ondernemer.

Eigenlijk gaat het over hetzelfde. Zonder zin ga je niet aan de slag. Zonder zingeving, ben je als ondernemer niet goed in staat je persoonlijke visie en missie uit te werken.

In deze blog leg ik het verband tussen de dagelijkse zin in werk en de Z-factor die van jouw onderneming een succes maakt.

Hoe kom je als ondernemer aan die Z-factor? Eigenlijk is mijn theorie op dat vlak simpel. Vervul met je bedrijf je grootste passie en je zult voor je gevoel altijd zinvol aan de slag gaan.

In de praktijk is dat zo eenvoudig niet. Vorige week nog ontmoette ik iemand die daarin totaal op een dood spoor was beland. Jarenlang had hij enorme hoeveelheden tijd in zijn banen gestoken. Zoveel dat het werken zelf zijn  passie werd.

workaholic

Voor wie werk de grootste passie is

En toen kwam hij na een arbeidsconflict op straat te staan. Weg werk, weg passie. Sinds die dag zat hij in een groot zwart gat.

Ik vroeg hem of hij niet van het werken opnieuw zijn passie kon maken, maar dan in overdrachtelijke zin. Wie werken geweldig leuk vind, kan dat wellicht overdragen op anderen en zo zelf weer zinvol aan de slag gaan.

Hij snapte echter werkelijk niet wat ik bedoelde. Vatte de zingeving van het werken zelf veel te letterlijk op. Vandaar mijn besluit hieronder op een rij te zetten hoe je zingeving en zin in werken kunt verbinden en hoe je ze daarmee beiden kunt realiseren.

Zingeving

Ik richt me hiermee speciaal op startende ondernemers, of ondernemers die met een nieuw business model of innovatief project aan de slag gaan.

Wat ik jullie allereerst duidelijk wil maken is dat ondernemen begint met het hebben van een persoonlijke missie: een droom. Om te komen tot zo'n persoonlijke missie, kun je op verschillende manieren te werk gaan. Daar zijn veel boeken over geschreven. Ik geef er twee voorbeelden van:

  1. Zin! leiding geven aan jezelf en anderen (André Meiresonne), zie ook de review
  2. de ZIN aan het werk, over bezieling in leven en werken (Marlou van Paridon), zie ook de review

Met behulp van het eerste boek leer je jezelf beter kennen, krijg je door wat je werkelijk draaiend houd, dat je om jezelf kunt lachen bijvoorbeeld en dat het werkt om jezelf te laten zien zoals je bent.

Het tweede boek werpt licht op de vraag waar zin vandaan komt en hoe je vast kunt houden aan je eigen zingeving, kwaliteit van leven en werken, intrinsieke motivatie en bezieling.

Dergelijke boeken bieden inspiratie. Meestal leiden ze niet eenduidig tot een concrete oplossing. En daar ben je als ondernemer toch in eerste instantie naar op zoek.

Mensen die hiermee worstelen geef ik daarom vaak het advies eens te praten met een professionele coach. Ook op dit terrein bestaan er veel mogelijkheden.

Authentiek Leiderschap

Authentiek Leiderschap, Bas Blekkingh

Ik noem er één: Authentiek Leiderschap. Op deze site vind je een concrete methodiek om je eigen persoonlijke missie als ondernemer gestalte te geven. Wie eerst kennis wil nemen van de werkwijze bij Authentiek Leiderschap kan ook terrecht bij het boek authentiek leiderschap (zie ook de review).

Van droom naar daad

Wie eenmaal als ondernemer een persoonlijke missie heeft, wil van droom naar daad komen. Voor sommigen is dat een grotere stap dan het invullen van de missie zelf.

Ik hanteer daarbij het D-5 model:

  1. Dromen
  2. Denken
  3. Durven
  4. Doen
  5. Doorzetten

Dat model ontleen ik aan de theorie van Leen Zevenbergen, creatief ondernemer, inspirator, denktank, klankbord en coach bij grote ondernemingen. In zijn boek: 'En nu laat ik mijn baard staan', legt hij uit wat mensen daarbij tegen komen (zie ook de review).

Leen Zevenbergen

Leen Zevenbergen, auteur van het boek: 'En nu laat ik mijn baard staan'

Hij signaleert dat veel mensen met een droom belemmert worden door hun neiging pas te starten, wanneer alle details met betrekking tot de realisatie van die droom zijn doordacht. Het gevolg is dat ze nooit aan de slag durven gaan, want het is nu eenmaal onmogelijk voor de start van een project alle consequenties al te doorgronden.

In mijn praktijk als consultant zie ik dat ook regelmatig gebeuren.

Ik heb het model daarom vereenvoudigd en beveel iedereen het D-3 stappenplan aan:

  1. Dromen
  2. Durven
  3. Doorzetten

In één zin: dromen en dan durven door te zetten!

Zin in je dagelijks werk

Wanneer je de stap zet om gewoon aan de slag te gaan met je droom en de daad bij het woord voegt, zie je het verbvand met de dagelijkse zin in werken. Iedereen die een start maakt met het realiseren van een droom, krijgt daar namelijk energie van. En die energie vertaald zich in zin.

Met die concrete zin in werk wordt ook de diepere behoefte aan zingeving vervult. Want wie zin heeft in het werken aan de realisatie van een droom, ervaart ook meteen dat zijn werk zinvol is. Voila, de cirkel naar zingeving is daarmee rond.

zin in je dagelijks werk

Zin in je dagelijks werk geeft een gevoel van vrijheid

Om niet na verloop van tijd vast te lopen in je nieuwe roeping, is het wel nodig om een balans te vinden tussen passie en prestatie. Ook hierover zijn veel boeken geschreven. Ik noem er drie:

  1. Rework, minder is meer (zie ook de review)
  2. The 4-hour workweek (zie ook de review)
  3. Generatie Z, ken ze, begrijp ze en inspireer ze voor een beter leven (zie ook de review)

Geld verdienen met je passie

In Nederland worden ondernemerschap en geld verdienen niet altijd hoog gewaardeerd. Zingeving, daar draait het meestal om. Dat klopt natuurlijk.

Door zingeving te verbinden met je passie als ondernemer en daaraan invulling te geven, is jouw onderneming echter automatisch zinvol. Laat je dus niet van de wijs brengen door je omgeving, wanneer die vraagtekens zet bij jouw keus voor het ondernemerschap. Niemand zal er tegen zijn dat je geld verdient met het volgen van je grote passie.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

4 reacties op “Je missie als ondernemer? De Z-factor aan het werk!


Comment author said

Door Sandor Quatfass op 1 maart 2013 om 16:46

Ian,

Wel grappig dat je begint met een foto van Ben Tiggelaar (o.a. van het boek 'Dromen Durven Doen') in dit stukje, maar volgens mij nergens naar hem - of het boek - refereert.

Of heb ik ergens overheen gelezen?

Gr.

Sandor

 

Comment author said

Door Ian op 6 maart 2013 om 08:47

Dag Sandor,
Ja grappig. Ik ontleen het 'dromen en durven te doen' model rechtstreeks aan Leen Zevenbergen en niet aan Ben Tichelaar.
Hartelijke groet, Ian

 

Plaats een reactie


*