headershadow

Latest Blogposts

Ondernemer in Beeld: Maaike Klinkhamer van Kerewin Consult

Maaike Klinkhamer

Op het platform Windkracht62 publiceer ik een serie Ondernemer in Beeld. Ik schets daarbij de innovatieve impulsen die zij aan de hand van Windkracht62 in hun bedrijf hebben doorgevoerd.

In deze eerste aflevering Maaike Klinkhamer met Kerewin Consult. Maaike is een bevlogen coach en psycholoog. Degenen die door haar gecoacht zijn, typeren haar als kordaat, nuchter, ‘iemand waar je mee kan lachen, al vallen er soms tranen’, contactueel sterk en praktijkgericht.

Zij combineert haar ervaring als leidinggevende in grote bedrijven met psychologisch inzicht en een pragmatische aanpak. Niemand gaat de deur uit zonder een concreet en werkbaar plan.

Maaike is als docent verbonden aan de Alba-academie, post HBO opleiding voor leiderschap en coaching. Volgens Maaike draait alles bij coaching om contact.

Maaike Klinkhamer

Maaike Klinkhamer over haar bedrijf Kerewin Consult

Maaike volgde recent het Business Coaching Programma bij Ian Muller van Windkracht62. In vier dagen werkte zij een complete bedrijfsstrategie uit met doelstellingen op alle onderdelen en een concreet actieplan met planning.

Dat deed ze aan de hand van de volgende stappen:

  • persoonlijke visie en missie als ondernemer
  • niche (onderwerp/thematiek)
  • markt(segment)
  • business model (ruwe schets van het hele bedrijf)
  • sterkte/zwakte analyse
  • (online) marketing strategie, propositie en positionering
  • marketing funnel (schets van alle marketing instrumenten en hun werking)
  • (online) communicatie strategie
  • producten en diensten
  • doelstellingen en actieplan

 Visie, niche en marktsegment

Bij het opzetten van je onderneming is het belangrijk uit te gaan van een duidelijke visie. Heb je die niet, dan is het moeilijk om vorm te geven aan de business.

Maaike ontdekte dat door mensen meer inzicht te geven in zichzelf en het effect van hun gedrag op anderen, ze in staat zijn met meer plezier, zelfvertrouwen en resultaat leiding te geven. Haar eigen missie daarbij beperkte ze tot coaching en intervisie met als specialisme 'vrouwen aan de top'.

De overige HRM aspecten brengt zij samen binnen haar organisatie, maar voor de uitvoering daarvan betrekt ze specialisten op die terreinen. Daarmee biedt Kerewin nu een breed HR-palet aan haar opdrachtgevers (en verzorgd ze marketing en communicatie voor haar partners), terwijl ze zich zelf specialiseert op het terrein waar haar grootste talent licht.

De markt waar Kerewin zich op richt is het grootbedrijf, het MKB en de zorg. Daarbinnen werkt ze vooral met managers, high potentials teamleiders en teams.

Klanten en hun behoeften

Bij het schetsen van het business model stelde Maaike zich de vraag wie de daadwerkelijke (betalende) afnemers zijn van haar diensten. Op die personen kwam de focus te liggen. Dat resulteerde in deze klantgroepen:

  1. HR- en talentmanagers
  2. Directeur eigenaren

Ze ontdekte daarbij dat de eerste categorie bezorgd is of ze hun mensen wel (kunnen) geven wat ze nodig hebben. Ook vragen ze zich met regelmaat af of ze zelf wel optimaal functioneren in relatie tot de lijnmanagers waar ze mee samenwerken.

Door zich goed in te leven in deze klanten ontdekte Maaike op welke wijze Kerewin kan bijdragen aan hun succes. Op basis daarvan stelde ze vast dat haar toegevoegde waarde ligt in het bieden van een breed palet aan instrumenten om de organisatie te steunen.

Nieuw daarbij is de focus op facts en figures uit de markt. Ook nieuw zijn retraite sessies, waarbij de HR-manager tijd en ruimte wordt geboden om voor zichzelf te reflecteren en met collega's van gedachten te wisselen.

Doelgerichte strategie

Maaike heeft eigenlijk een gezonde afkeer van alles wat lijkt op strategische modellen. Daarom bleven we dicht bij de praktijk. De marktanalyse deden we binnen een uurtje, 'samen achter op een bierviltje'.

Vervolgens vroeg ik haar om maximaal 2 hele sterke punten, 2 hele zwakke, de 2 grootste bedreigingen en de allergrootste kansen voor haar bedrijf vast te stellen. Daaromheen boetseerden we de strategie voor Kerewin.

Het resultaat daarvan blijft (uiteraard) tussen Maaike en Windkracht62. Op basis van de strategie maakten we een overzicht van alle stappen die haar potentiële klanten kunnen zetten binnen het totale aanbod van communicatie middelen, diensten en producten dat Kerewin voortaan voert.

Kerewin Consult

Huisstijl en website van Kerewin Consult

Werken met een marketing funnel (trechter)

Dat overzicht creëerden we met behulp van de zogenoemde marketing funnel. Daarbij schets je in lagen alle stadia waarin iemand uit de beoogde klantgroepen zich kan bevinden in relatie tot de onderneming. Alle middelen die het bedrijf inzet om de klant er toe over te halen gebruik te maken van het meest waardevolle aanbod, krijgen daarbij een plek.

Voor Kerewin leidde dat tot dit overzicht:

  • Complete doelgroep: HR-manager, talentmanager, algemeen directeur/eigenaar, coachklanten
  • Open communicatielaag: netwerken en informatiesite
  • besloten communicatielaag: e-zine/nieuwsbrief + video's
  • marketing en saleslaag: gratis events (workshops, bijeenkomsten, seminars)
  • start als betalende klant: geen eigen startproducten (wel trajecten via partners)
  • vervolgproducten en diensten: geen licenties
  • meest waardevolle aanbod: coaching en intervisie trajecten

Dit lijkt een eenvoudig lijstje en om in de praktijk te brengen is het dat ook. Er gaat echter een goed overdacht systeem achter schuil. Elk instrument, product of dienst heeft een eigen concrete functie binnen het geheel.

Het opzetten van zo'n model diende voor Maaike nog een ander doel. Ze leerde zich hierdoor te beperken tot dat wat echt toegevoegde waarde biedt. Minder belangrijke bijzaken zijn geschrapt uit haar programma.

In actie komen

Daarmee lukt het Maaike ook om daadwerkelijk in actie te komen. Haar grote struikelblok bleek altijd om al haar creatieve ideeën en plannen te kanaliseren binnen een goed stramien waarin ze al haar energie gericht kan aanwenden om het bedrijf te laten groeien.

Dat model is er nu en op basis daarvan stelden we samen haar actieplan op. Daarin formuleerden we per onderdeel wat het precies is en met welk doel Maaike het opzet, hoe het wordt gerealiseerd en tenslotte wat de deadline is.

Wat deed het met Maaike

Tot slot van deze ondernemer in beeld, vertelt vertelt Maaike in de bijgaande video welke impact het Online Business Coaching Programma had op haar bedrijf en haar zelf.

Vanuit Windkracht62 heeft Ian Muller nog regelmatig contact met deze dynamische ondernemer. Maaike Klinkhamer belt of mailt hem, wanneer ze vragen heeft, of even wil sparren over de stappen die ze van plan is te zetten.

Dat contact na afronding van het Business Coaching Programma is waardevol, zowel voor de ondernemer als voor Windkracht62. Maaike Klinkhamer kan kosteloos een beroep blijven doen op de expertise van Ian Muller. Ze kan ook gratis de workshops en seminars blijven bezoeken die Windkracht62 organiseert.

Ian weet door zijn betrokkenheid achteraf precies of zijn aanpak op de lange termijn ook echt werkt. Want dat is natuurlijk het echte doel van het Business Coaching Programma: meer resultaat!

Heb je ook belangstelling in Ian Muller als Business Coach? Meldt je dan aan voor een vrijblijvende gratis Telecoach sessie:

http://windkracht62.nl/telecoach-sessie/

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Ondernemer in Beeld: Maaike Klinkhamer van Kerewin Consult

Plaats een reactie


*