headershadow

Latest Blogposts

Online Business, 17 redenen om er Niet aan te beginnen of er nu meteen mee te stoppen!

Online business

Overweeg je om een online business te starten? Denk dan eerst goed na over de voor- en nadelen.

Hier bij geef ik 17 punten ter overweging voordat je aan de slag gaat.

Deze punten zijn van belang voor elke ondernemer of project manager, ook wanneer je al jaren actief bent op internet, kunnen ze het verschil maken.

Het meest belangrijk daarbij is te bepalen of jouw passie wel uitgaat naar een online business. Ook van belang zijn aspecten waarop je je al snel verkijkt: zoals kennis, tijd, focus en geld.

internet business

geld verdienen via internet

 

1. Je vind een 'mooie site' heel belangrijk

Ik hoor mensen vaak zeggen: 'wat een mooie site'. Eigenlijk is dat niet van belang. Een site moet zijn werk doen. Allereerst bezoekers trekken en binden. Daarnaast zorgen dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. En uiteindelijk dat ze je producten en diensten afnemen.

Al deze aspecten zijn niet primair verbonden met esthetiek. Ze hebben vooral te maken met functionaliteit. Daar moet alle aandacht dus naar uitgaan.

2. Je wordt door omstandigheden 'gedwongen' een online business op te zetten

Start je met je internet business omdat je off-line bedrijf niet genoeg rendement (meer) heeft? Dat op zich mag nooit de reden zijn. Wanneer je niet in staat bent om je reguliere bedrijf te laten renderen, lukt het je waarschijnlijk ook niet om je online business tot een succes te maken.

Een online business zet je vooral op omdat je de vaste overtuiging hebt dat online voor jouw situatie beter werkt. En dat geldt ook voor de combiantie van je off-line en online onderneming.

3. Je hebt eigenlijk geen echt eigen visie

Start nooit met een (internet) onderneming zonder een duidelijke persoonlijke visie. Belangrijke aspecten om tot een eigen visie op je ondernemerschap te komen zijn: doelen stellen, geluksfactoren bepalen, gezondheid nastreven, geld verdienen, tijd en energie vrijmaken.

Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag of je geluk afhankelijk is van geld of van gezondheid. En vraag je af hoeveel energie je wilt steken in je onderneming.

4. Je richt je op een te brede doelgroep

Voordat je begint met ondernemen op internet is het belangrijk om je markt goed af te bakenen. Kies daarom eerst voor een duidelijk segment van de markt en bepaal daarbinnen zo mogelijk een beperkte 'niche'.

Op die manier zorg je er voor dat mensen die op zoek zijn naar informatie, service, diensten of producten over dat specifieke onderwerp, sneller bij jou terecht komen.

5. Je start zonder overall business model of totaal plan

Wanneer je zomaar begint met je site, dan merk je na verloop van tijd geheid dat je veel dingen niet goed hebt aangepakt. Zorg dus eerst voor een totaalbeeld van je online  business, waarin je alle aspecten bundelt die er toe doen.

Dat doe je door het opzetten van een business model. Daarin breng je op je klanten gerichte marketing strategie samen met de interne bedrijfsvoering en de exploitatie.

6. Je hebt geen idee wat je klanten van je verwachten

Wanneer je niets weet van de markt waarin je actief bent, kun je nooit succesvol worden. Begin dus beslist geen webwinkel waarin je artikelen verkoopt waar je niet zelf achter staat en waar je geen verstend van hebt.

Zorg dat je ook zelf veel weet over de producten en diensten die je aanbiedt. En zorg voor een liefdevolle benadering door jou en je medewerkers. Wanneer je dat uitdraagt, zullen je bezoekers het ook zo ervaren. Met de juiste passie zul je dus uiteindelijk meer verkopen.

7. Je hebt geen duidelijke internet marketing strategie

Je hoeft geen expert te zijn op het gebied van internet marketing te om een online business te beginnen. Maar je moet wel een duidelijke internet marketing strategie hebben en deze ook kunnen doorvoeren in je site.

Op die manier ben je beter in staat om je site optimaal vindbaar te maken voor zoekmachines (search engine optimisation, SEO). En je kunt zo gericht toewerken naar het vergroten van je mailing list en het verhogen van je conversie.

8. Je weet niet hoe je online producten of diensten ontwikkelt

Weet je niet wat voor online producten of dienstverlening je kunt aanbieden. Of hoe je bestaande fysieke producten of je dienstverlening ombouwt tot online producten en diensten? Verdiep je dan eerst in de vraag hoe je een online product ontwikkelt voordat je een site opzet.

Let er ook op dat je online producten en diensten goed aansluiten bij je communicatie via de site (en daarbuiten). Eigenlijk vormen je communicatie, producten en diensten één geheel.

9. Je wil alleen veel omzet en bent niet gericht op service

Als je niet van je klanten houd en niet bereid bent ze de allerbeste service te verlenen, begin dan niet aan een internet business. Je klanten zijn het meest waardevolle van je onderneming. Zorg er voor dat ze via je site worden vertroeteld.

Naast het bieden van heel veel service, doe je dat door je klanten telkens weer te verrassen. Met veel informatie, onverwachte extra's, mooie acties en kortingen bijvoorbeeld. Ook hiertoe moet je bereid zijn.

10. Je gelooft niet in e-mail marketing

Wanneer je de overtuiging hebt dat een goed product zichzelf via internet verkoopt, begin dan niet aan een online business. Om van jouw site een bezoekersmagneet en verkoopkanon te maken heb je een grote mailing list en een goed opgezet e-mail marketing en verkoop systeem nodig.

Om dat gestructureerd en consequent op te zetten, is het nodig dat je er echt van overtuigd bent dat een goede online business niet vanzelf ontstaat en afhankelijk is van de juiste commerciële benadering.

11. Je wilt even snel geld verdienen

Denk niet dat het opzetten van een online business makkelijk is. Om je eerste verkopen te realiseren moet veel werk worden verzet. Dat gaat stap voor stap en in eerste instantie klant voor klant.

Je hebt zeker vier maanden nodig voor je de eerste producten verkoopt. Meestal duurt het een jaar voordat de site rendabel is.

12. Je doet het er wel even bij

Of je nu een webwinkel opzet of een informatie platform met enkele duurdere producten en diensten, het kost veel energie om de site te realiseren en telkens verder uit te bouwen.

Voor een succesvolle opzet en realisatie van een succesvolle site hanteer ik een Internet Business Checklist met 230 controlepunten. Om die allemaal goed uit te lijnen, vergt een gestructureerde en planmatige aanpak.

Je kunt deze checklist hier (kosteloos) downloaden.

13. Je overschat de inkomsten en onderschat de kosten

Een online onderneming runnen kost geld, net als bij een normaal bedrijf. Als internet ondernemer heb je dus ook gewoon te maken met het zoeken naar een balans tussen je inkomsten stromen en kostenposten.

Via internet moet je (vrijwel) altijd een deel van je aanbod gratis beschikbaar stellen. Inkomsten worden daarnaast bv afgeroomd door kortingen, commissies en handelsmarges. Er gaan bovendien veel uren (en/of directe kosten) zitten in het opzetten, inrichten, onderhouden en invullen van de site.

14. Je wilt niets delegeren

Ook al ben je zelfstandig ondernemer of eigenaar van een MKB-bedrijf van geringe omvang, je kunt niet alles in eigen hand houden. Zelfs wanneer je daar tijd voor hebt, is het verstandig een deel van het werk uit te besteden aan gespecialiseerde mensen of systemen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan het bouwen van de site, internet marketing, vormgeving, productontwikkeling en het opzetten van de webwinkel. Hou de regie wel in eigen hand en zorg er voor dat je alles zo efficiënt mogelijk en tegen geringe kosten opzet.

15. Je hebt een hekel aan cijfertjes

Om je internet business te laten groeien, moet je met regelmaat werken met statistieken en resultaten. Het interpreteren van de deze gegevens is van groot belang om je business bij te sturen.

Werk dus met tools als Google Analytics, Webmaster Tools en Adword Hulpprogramma's. Test daarnaast alle belangrijke onderdelen van je proces, waardoor een groter percentage van je bezoekers zich aanmeldt voor je nieuwsbrief en de verkooppercentages toenemen.

16. Je wil meerdere internet projecten tegelijk opzetten

Je hebt de smaak al snel te pakken en hebt zo nog wel drie ideeën voor een nieuwe online business. En die wil je allemaal meteen realiseren? Dat werkt zeker niet.

Maak een keus en zorg er voor dat er eerst één project succesvol wordt. Pas daarna kun je denken aan een volgend project.

17. Je bent te veel gefocused

Met een tunnelvisie schiet je al snel je doel voorbij. Werk nooit helemaal in je eentje of helemaal vanuit je eigen onderneming aan het opbouwen van je internet business.

Zorg voor voldoende imput van buitenaf. Zorg voor een klantenpanel. Laat je leveranciers en partners meedenken. Verzamel een netwerk van adviseurs om je heen. En neem op grond van alle adviezen een afgewogen besluit.

Wil je toch aan de slag maar heb je vragen?

Heb je na het doorlezen van al deze punten nog steeds de ambitie om je online business op te zetten of uit te bouwen, maar heb je tegelijk een aantal vragen hoe je te werk gaat?

Download dan via het formulier rechtsbovenin de site mijn (gratis) e-book: 'Wind, web, winst'. Daarin leg ik je stap voor stap uit hoe je te werk gaat.

Ken je het boek al en heb je behoefte aan ondersteuning, neem dan gerust contact met me op voor persoonlijke consultancy.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

1 reactie op “Online Business, 17 redenen om er Niet aan te beginnen of er nu meteen mee te stoppen!


Comment author said

Door Fokje Ritsma op 12 december 2012 om 16:50

Hm... Ian,

je bent wel streng hoor...
maar je hebt wel gelijk. Al die punten die je noemt zijn wel belangrijk.

dank voor de reminder.
groet Fokje Ritsma
http://www.fokjeritsma.nl

 

Plaats een reactie


*