headershadow

Latest Blogposts

Hoe zet je een simpele en doeltreffende marketing strategie op?

Je hebt al een business model. En nu ben je op zoek naar een simpele en doeltreffende marketing strategie.

Liefst zonder poespas en kort door de bocht. Want je wilt snel verder met het ontwikkelen van je producten en diensten! Hoe ga je te werk?

Helaas is marketing behoorlijk ingewikkeld. Tegelijk is het een essentieel onderdeel van je business. Als je geen goede overall marketing strategie hebt, dan kan je nooit een samenhangend pakket van producten en diensten ontwikkelen. En zonder marketing strategie wordt je communicatie ook nooit 100%.

Gelukkig kun je deze ingewikkelde materie wél eenvoudig aanpakken. Speciaal voor ondernemers die geen tijd en geld willen steken in hei-sessies en eindeloze bespiegelingen, heb ik een praktisch model ontwikkeld: het Marketing Strategie Canvas. Hiermee gewapend zet je de belangrijkste feiten op een rij en kun je daaruit je conclusies trekken.

Je marketing strategie, stap voor stap

Het model bestaat uit tien onderdelen die je stap voor stap uitwerkt:

  • Kennis van de markt
  • Huidige plaats in de markt
  • Je missie
  • Sterke punten (intern)
  • Zwakke plekken (intern)
  • Bedreigingen (van buiten)
  • Kansen (naar buiten)
  • Strategie
  • Positionering
  • Marketing instrumenten (producten, diensten, communicatie)

Je vindt het canvas hier: Marketing strategie canvas

Kennis van de markt

In het eerste veld vul je in op welke niche je je richt, wat je doelgroep is, hoe groot de omvang van de doelgroep is, wat hun wensen zijn, de verwachtingen bij jouw producten en diensten, wie je concurrenten zijn, wat hun aanbod is, welke positie ze hebben, de bedreiging er van ze uitgaat en welke invloeden van buiten er nog meer zijn.

Deze kennis moet elke ondernemer paraat hebben. Wanneer je dit lastig vindt, wordt het hoog tijd dat je er serieus naar gaat kijken. Vaak blijkt dan dat je toch al veel meer kennis hebt dan je dacht. Je hebt deze kennis alleen nooit eerder bijeen gebracht in één overzicht. Voor het kiezen van de juiste strategie is dat nu juist heel belangrijk. Doen dus!

je eigen positie

Daarna zet je de kennis op een rij die je hebt over de huidige positie van je eigen business. Start je net, dan heb je nog geen positie.

Ben je al een tijdje bezig en wil je de strategie herzien, dan benoem je hier zo precies mogelijk alle gegevens over je huidige producten en diensten: welke aantallen je verkoopt, wat je omzet is, je marktaandeel, de afzetkanalen (met het percentage). Ook deze gegevens moet je eigenlijk uit je hoofd kennen.

Als derde stel je zo nuchter mogelijk vast wat je missie is in de nieuwe situatie. Onderbouw dat zo veel mogelijk met cijfers. Bijvoorbeeld: zoveel omzet binnen drie jaar en dit percentage marktaandeel. benoem hier ook wat jou business onderscheid van alle andere aanbieders (waarin ben je uniek)!

Sterk, zwak, bedreiging, kans!

Bij de volgende vier velden gaat het om jouw inschattingen op basis van de eerste drie punten. Waarin denk je dat jouw onderneming heel goed is, wat denk je dat je nog veel beter moet doen? Waarin wordt je business door de buitenwereld en de concurrentie bedreigd? En welke kansen zijn er om je ten koste van die buitenwereld te versterken.

Ga hierbij voor de allergrootste hoofdzaken en benoem maximaal drie punten per onderdeel...

Wanneer je dat gedaan hebt, kun je daaruit vrij eenvoudig je strategie vaststellen. Maak gewoon een doorlopend verhaal zoals: mijn bedrijf is hier goed in, maar we moeten dit nog veel beter doen. Bovendien worden we hierdoor bedreigd, maar als we die bedreiging op deze manier het hoofd bieden en deze kansen grijpen dan bereiken we als volgt onze missie.

Producten, diensten en communicatie

Het lastigste onderdeel vind ik zelf de positionering. Stel daarbij eerst de kern van je business vast. Voor mijn bedrijf Windkracht62 is die bijvoorbeeld: dé steun voor ondernemers zijn bij het opzetten van hun business.

Op basis van de uitgeschreven strategie stel je daarna vast welk assortiment aan producten, diensten en communicatie nodig is om op alle onderdelen het beste aanbod aan je klanten te doen. Dat zijn dan je marketing instrumenten.

Voorbeeld: Windkracht 62

Ook dit doe je op hoofdlijnen. Nog even Windkracht62 als voorbeeld: om mijn missie te realiseren heb ik een kennisplatform op internet ontwikkeld, schrijf ik e-books en heb ik een 17 stappenplan om je businessmodel en je strategie op te zetten.

Voor de ondersteuning bij de succesvolle uitwerking biedt Windkracht62 een actieplan, advies online en persoonlijke ondersteuning aan.

Om al mijn potentiële klanten zo goed mogelijk te informeren en te betrekken bij mijn activiteiten, heb ik naar aanleiding van de strategie een communicatieplan uitgewerkt. daarover meer op een ander moment.

Aan de slag

Op die zelfde manier kan iedereen zijn business model in 10 stappen uitwerken tot een concrete strategie, met een duidelijk aanbod. Ik raad je aan dit ook echt te doen, voordat je allerlei producten en diensten gaat uitwerken en daarover gaat communiceren.

Mocht je na het lezen van deze blogpost vragen hebben, neem dan vooral contact met me op.

Maak een afspraak!

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Hoe zet je een simpele en doeltreffende marketing strategie op?

Plaats een reactie


*