headershadow

Latest Blogposts

Masterclass: '10 geboden en 7 doodzonden bij een zakelijke social media strategie'

social media strategie

Samen met social media expert Sigrid van der Hoeven gaf ik op woensdag 24 april tijdens het InCT-formatie congres de masterclass '10 geboden en 7 doodzonden bij een zakelijke social media strategie'.

Hieronder een 'summary' van deze masterclass.

Doel van de masterclass is om ondernemers inzicht te geven in de wijze waarop ze hun social media strategie kunnen opzetten en uitvoeren.

Het programma

Het programma van de masterclass bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Wat, wie en waarom bij social media
  • Social media strategie binnen je masterplan
  • Stappenplan social media strategie
  • 10 geboden
  • 7 doodzonden

Wat, wie en waarom bij social media

Bij social media gaat het om alle communicatie via internet. We gebruiken social media zakelijk bijvoorbeeld om te netwerken, vragen te stellen, elkaar te helpen, het bedrijf te promoten, etcetera.

Welke social media kennen we?

We kunnen de social media in 4 categoriën indelen:

  1. community's (bv Facebook, Google+, Pinterest)
  2. zakelijke community's (bv LinkedIn, Yammer, Scolly)
  3. communicatie media (bv Twitter)
  4. audio en video communicatie media (bv Youtube, Spotify)

Wie gebruiken de social media?

Je kunt social media als privé persoon gebruiken of zakelijk inzetten.  Dat laatste doe je als bedrijf. Wanneer een persoon namens het bedrijf deelneemt aan communicatie via social media is het belangrijk dat hij zich als medewerker van het bedrijf kenbaar maakt en gedraagt.

Waarom gebruik je social media zakelijk?

Social media bieden zakelijk een groot aantal mogelijkheden. Enkele voorbeelden:

  • een merk bouwen
  • gevonden worden
  • relaties aangaan
  • kennis delen
  • je onderscheiden
  • contact maken
  • ...

Social media strategie in je masterplan

Bij het opzetten van het strategische masterplan voor je bedrijf, spelen de social media een steeds belangrijker rol.

Daarbij horen de volgende vier fasen:

  1. bepalen van visie, niche en business model
  2. uitwerken (internet) marketing strategie
  3. ontwikkelen palet aan communicatiemiddelen, publicaties, producten en diensten
  4. opzetten en uitvoeren van het actieplan + continue bijsturen

Online communicatie strategie

Hoewel je social media prima kunt inzetten bij het uitwerken van je marketing strategie, spelen ze vooral een rol bij het ontwikkelen van je online communicatie strategie. In grote lijnen bestaat deze uit 5 onderdelen:

  1. Winnen in de zoekmachines (Google)
  2. Continue interactie (social media strategie)
  3. E-mail, video en audio marketing
  4. Sales en lanceringen via internet
  5. Extra's en service (gratis)

Bij het uitwerken van de continue interactie maak je gebruik van je social media strategie

Stappenplan social media strategie

Bij het opzetten van je social media strategie maak ik gebruik van dit stappenplan.

Stap 1. Start zelf, begin met luisteren en oriënteren:

  • neem accounts
  • ontdek hoe het werkt
  • wordt nog even niet actief
  • kijk vanuit een zakelijke blik

Stap 2. Definieer je doelgroep en doel

Sluit daarbij aan bij de (internet) marketing strategie die je al hebt uitgewerkt

Mogelijke doelen zijn:

  • meer bezoek
  • product verbeteren
  • personeel werven
  • publiek warm maken
  • kennis verspreiden
  • expertise inroepen

Maak deze doelen altijd expliciet en meetbaar.

Stap 3. Onderzoek het gebruik van social media door je doelgroep

Onderzoek bijvoorbeeld:

  • van welke social media ze gebruik maken
  • hoe ze deze media gebruiken
  • over welke onderwerpen ze 'praten'
  • met welke frequentie ze er gebruik van maken

Stap 4. Bepaal je platform, de wijze van inzet en het budget

  • selecteer de media die je zelf gaat gebruiken
  • stel een actieplan op voor de wijze waarop en de frequentie waarmee je actief wordt
  • breng de kosten voor het installeren en de uren in kaart
  • weeg de kosten tegen de opbrengsten af en bepaal hierop je definitieve inzet

Stap 5. Zet een monitor systeem op om te meten wat er gebeurd

Gebruik daarbij zoveel mogelijk de monitor systemen van de media die je inzet. Meet de resultaten van je acties. Vorm je een beeld en leg dit vast, bijvoorbeeld in een rapportage.

Stap 6. Richt je profielen in

Daarmee maak je je aanwezigheid namens het bedrijf compleet. Zorg er voor dat je profielen bij je overige communicatie aansluit. En zorg ook voor koppelingen tussen de verschillende systemen.

Stap 7. Voer je ambitie consequent uit

Sluit aan bij de werkwijze waarmee je al vertrouwd bent. begin bescheiden en laat geen gaten vallen. Zorg ook voor een consistente aanspreektoon (wanneer je iemand in je e-mails mat 'u' aanspreekt doe dat dan op Twitter ook ...)

Stap 8. Zorg dat je bijdragen voor jouw doelgroep zinvol en waardevol zijn

Sluit aan bij de behoeften van je doelgroep zoals je bij het opzetten van je business model hebt geformuleerd. Heb je dit nog niet gedaan? Kruip dan in de huid van een ijkpersoon die typerend is voor jouw klanten (zie artikel kennisbank).

Stap 9. Meet met regelmaat het resultaat van je inspanningen

Meet kwantitatief en kwalitatief. Bijvoorbeeld het aantal volgers, likes, retweets, reacties, kliks, bestellingen). Verwerk deze gegevens in je monitor systeem.

Stap 10. Bijsturen

Stel periodiek je strategie bij aan de hand van de meetresultaten! Niemand bedenkt in één keer de perfecte strategie. Je moet deze dus voortdurend updaten om telkens meer resultaat te boeken.

10 geboden bij het uitvoeren van je social media strategie

10 gebode social media

Social media zijn oké, wanneer je deze 10 geboden aanhoudt

Ga je er mee aan de slag, zorg er dan voor dat je deze 10 geboden in acht neemt:

  1. maak jezelf bekend
  2. bescherm jezelf
  3. wees menselijk en persoonlijk
  4. ga netjes om met de privacy van anderen
  5. wees zakelijk
  6. baseer je berichten op deskundigheid
  7. lever een zinvolle bijdrage
  8. vraag een collega om mee te kijken
  9. signaleer complimenten en kritiek
  10. actie is reactie

7 doodzonden en wat je wel kunt doen

7 zonden social media

Bezondig je niet aan deze zaken bij het werken met social media

Ga je tegelijk niet te buiten aan een van deze ernstige zonden, maar keer ze om:

  1. Wij, ik en onszelf (dien het algemeen belang)
  2. niet delen (deel met name relevante informatie)
  3. commercie (doseer commerciële boodschappen)
  4. inconsequent (geef een eenduidige boodschap af)
  5. Herkauwen (profileer de deskundigheid van het eigen merk)
  6. Geen waardering (ga respectvol met anderen om)
  7. niet verwijzen naar je eigen site (juist wel doen dus!)

Tenslotte ...

Denk bij al je acties eerst even (2 seconden) na voordat je iets plaatst, ....

... en plaats het bij twijfel niet!

Meer weten ...?

Over het opzetten van jouw zakelijke social media strategie, je business model, (internet) marketing-, of communicatie strategie?

Maak een afspraak!

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Masterclass: '10 geboden en 7 doodzonden bij een zakelijke social media strategie'

Plaats een reactie


*