headershadow

Latest Blogposts

De SWOT analyse maken: een cruciale stap bij het opzetten van je internet marketing en communicatie strategie

SWOT analyse

Stel je hebt een goed businessplan en je wil dat uitwerken in een succesvolle strategie. De belangrijkste stap daarbij is het vaststellen van je mogelijkheden. Dat doe je door een SWOT analyse te maken.

In deze blog leg ik uit wat een SWOT analyse is en wat je moet doen om hem stap voor stap op te stellen. Dat is niet zo moeilijk. Je moet alleen consequent te werk gaan.

Belangrijk daarbij is dat je tot de kern van je business doordringt. Daartoe moet je vooraf de volgende stappen al hebben doorlopen:

  • je hebt de belangrijke feiten uit je niche en marktsegment op een rij gezet
  • je weet wat je huidige positie in de markt is
  • je hebt je missie (bedrijfsdoelstelling) vastgesteld

Uit alle gegevens die je bijeen hebt gebracht, ga je vervolgens eerst de belangrijkste conclusies trekken.

De SWOT matrix

Om dat op eenvoudige wijze te doen, gebruik ik de SWOT matrix (strongness, weakness, opportunities, threats). Daarbij vul je vier velden in die richting geven aan je strategie op basis van alle kennis die je al over de markt en je niche hebt opgebouwd (zie hierboven).

Je bepaalt daarbij per veld niet meer dan twee, hooguit drie hoofdzaken. Doe je dat niet dan vertroebelt je beeld en kun je er geen heldere strategie uit opmaken.

 Veld 1: je kracht

Bepaal eerst waarin jouw onderneming heel goed is. Waar blink je in uit. Wat zit er in de genen van je bedrijf.

Hebben jouw producten een uitmuntende kwaliteit? Ben je juist kampioen op het gebied van je webwinkel? Of heb je simpelweg een hoog marktaandeel? Benoem het hier.

Sterke punten SWOT analyse

Je sterke punten bepalen je kracht

Veld 2: je zwakte

Vervolgens stel je vast wat je nog veel beter moet doen. Wat gaat tot dusver altijd verkeerd. Waarin zit nog veel rek.

Heb je een enorm slecht e-mail adressenbestand? Lukt het je niet een goede internet marketing partner te vinden? Of zijn je salespercentages laag? Zet deze verbeterpunten in dit tweede kwadrant.

Nu heb je alle aspecten die intern het verschil maken benoemd. Daarna richt je je op de buitenwereld.

Zwakke schakel

De zwakke schakel in de SWOT matrix

Veld 3: de bedreigingen

Daarna kijk je daarbij waardoor jouw business door de concurrentie en andere invloeden van buiten worden bedreigd.

Het gaat daarbij echt om levensbedreigende zaken, waardoor het voortbestaan van je onderneming op het spel staat. Bijvoorbeeld die concurrent met een vernieuwende e-learning module waardoor de klanten van je papieren leermethode weglopen.

Onweer boven Groningen

Waardoor wordt je onderneming bedreigd

Veld 4: de kansen

Tenslotte benoem je de kansen die in de omgeving voor het oprapen liggen om je business enorm te versterken. Het zogenoemde schot voor open doel…

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwe online salesmethode die nog niemand toepast. Aan de nalatigheid van een concurrent die zijn klanten verwaarloosd. Of aan de overheid die nieuwe wetten vaststelt waardoor er een enorme behoefte groeit aan een nieuw soort dienstverlening.

Doelpunt PSV

Je kans is als een schot voor open doel

Destilleer je strategie

Wanneer je met behulp van de SWOT matrix je SWOT analyse hebt opgesteld, kun je daaruit vrij eenvoudig je strategie vaststellen. Maak er gewoon een doorlopend verhaal van. Dat doe je op deze wijze:

Mijn bedrijf is hier goed in, maar we moeten dit nog veel beter doen. Bovendien worden we hierdoor bedreigd, maar als we die bedreiging op deze manier het hoofd bieden en deze kansen grijpen dan bereiken we als volgt onze missie!

Wanneer je dit gedaan hebt, doorloop je nog enkele stappen om je marketingstrategie af te ronden:

  • kies één propositie en bepaal je positionering daarbij
  • stel je marketinginstrumenten (communicatie, producten en diensten) vast

Wil je meer weten over het opzetten van een business model, de uitwerking van de strategie daarbij of het ontwikkelen van communicatiemiddelen, producten en diensten, lees dan vooral mijn e-book 'Wind, web, winst!'.

Je kunt het e-book met dit formulier (gratis) downloaden.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

2 reacties op “De SWOT analyse maken: een cruciale stap bij het opzetten van je internet marketing en communicatie strategie

Plaats een reactie


*