headershadow

Latest Blogposts

Het verdienmodel, belangrijk aspect van je business model

Het verdienmodel vormt een belangrijke component van elk business model van een onderneming of project. Met een identiek product of een geheel gelijke dienstverlening zijn namelijk vele mogelijkheden tot verdiensten te genereren.

Het verdienmodel heeft veel te maken met de volgende aspecten van een business model:

  • waardepropositie
  • verkoopkanalen
  • klantrelatie
  • inkomstenstromen
  • kostenstructuur

Door bij al deze onderdelen te kiezen voor verschillende uitgansgpunten en die in relatie te brengen met de keuzes bij de overige onderdelen creëer je hiermee verschillende business modellen, maar vaak ook verschillende verdienmodellen.

Je kunt bij de creactie van het business model ook het beoogde verdienmodel als uitgansgpunt nemen. In dat geval bekijk je eerst heel goed welk verdienmodel het best past bij jouw business.

Een aantal voorbeelden van gangbare verdienmodellen zijn:

  • direct sales, je verkoopt je product aan de klanten zonder tussenkomst van derden
  • social CRM, je gebruikt de gegevens van een community om je klanten beter te informeren over de producten en diensten die worden aangeboden
  • content enrichment, je verrijkt bestaande producten en diensten waarbij de toegang tot de extra's gratis of betaald is
  • upsales, je vermeerdert de waarde van een bestaand product of dienst door er een vervolg product of dienst bij aan te bieden
  • cross sales, je verkoopt bij een product daaraan gerelateerde producten uit een aanverwante business
  • abonnementen of licenties, je genereert repeterende inkomsten met een product of dienst die zef ook een repeterend karakter heeft
  • advertising, je genereert inkomsten door advertenties

Binnen één business model kunnen meerdere verdienmodellen naast elkaar worden toegepast.

Wanneer je zo'n verdienmodel met de bovenstaande componenten van het business model in verband brengt ontstaan allerlei combinaties, bijvoorbeeld 'free' als basismodel met daarbij de volgende varianten:

  • adverteren in een multi-sided marktmodel: kranten wel of niet gratis, de adverteerder betaalt
  • freemium-premium model: krijg de basis gratis, betaal voor de extra's
  • open source met premium: iedereen kan er gebruik van maken, en kan er een betaald product mee ontwikkelen
  • Skype model: gratis bellen en video via internet en betaald bellen naar vaste telefoons
  • verzekerings of kansspel model: iedereen betaald, waardoor sommigen een gratis product of dienst kunnen krijgen
  • ...

Het is van groot belang je markt en je business goed te kennen, voordat je kiest voor een verdienmodel. Soms echter ontstaan business- en verdienmodellen spontaan.

Een mooi voorbeeld daarvan is Facebook. Facebook bood ooit een gratis community aan zijn gebruikers aan. Omdat in heel korte tijd heel veel mensen facebook gingen gebruikers en zij de community heel vaak bezoeken werd Facebook in korte tijd heel interessant voor adverteerders.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

0 reacties op “Het verdienmodel, belangrijk aspect van je business model

Plaats een reactie


*