headershadow

Latest Blogposts

IJkpersoon

Wanneer je een niche voor jouw onderneming of project gekozen hebt, kruip dan in de huid van je denkbeeldige klanten. Het is belangrijk dat je een zo helder mogelijk beeld van hen krijgt. Dat ik je ’s nachts wakker schud en jij me dan meteen de kenmerken van je prototype klanten kunt vertellen.

Een mooi hulpmiddel daarbij is het creëren van een ijkpersoon. Een denkbeeldig iemand die model staat voor jouw klanten. Voor mijn eigen online business model heb ik zelf ook een ijkpersoon gekozen: Erik.

Erik is een succesvol ondernemer van 52 jaar. Erik woont met vrouw en drie kinderen (11, 13, 15) in een vrijstaand jaren ’30 pand in een rustig dorp in de buurt van Amersfoort.
Hij denkt in de wetten van eind jaren ’90. Overal in zijn onderneming maakt hij gebruik van internet. Hij heeft een webwinkel, een salessysteem, zit op LinkedIn en werkt met digitale nieuwsbrieven.
Maar eigenlijk heeft Erik geen idee in hoeverre al die digitale componenten precies bijdragen aan het succes van zijn bedrijf. 2011 was voor hem een minder jaar. 2012 was nog veel slechter. Erik vraagt zich daarom af welke volgende stap hij moet zetten om de weg naar boven weer in te slaan.

Hoe geef je gestalte aan je ijkpersoon

Maak zelf ook een schets van je eigen ideale klant. Daarna kun je in kaart brengen hoe deze ijkpersoon werkelijk tegen de wereld aan kijkt. Je kunt dit voor je zelf (of samen met enkele naasten) schematisch uitwerken.

Doe dat met een Mood Map, een A4 waarop je een schets tekent van je ijkpersoon en daaromheen zijn gevoelswereld inkleurt. Op die manier krijg je in één oogopslag een helder beeld van je klanten.

  • wat ziet hij in zijn omgeving?
  • wat hoort hij zijn vrienden zeggen?
  • wie beïnvloeden hem?
  • wat voelt en denkt je ijkpersoon?
  • wat doet er echt toe voor hem?
  • wat zijn de belangrijkste bezigheden, zorgen en ambities die hij heeft?
  • wat zegt en doet je klant en hoe gedraagt hij zich in het openbaar tegen anderen?
  • waar zitten pijn, angst en frustratie?
  • voelt hij belemmeringen en waar ziet hij winst?
  • wat beschouwt hij als succes?

Welke problemen los je op voor je klant

Nu je aan de hand van de ijkpersoon een beeld hebt van je klant, stel je de vraag welk probleem je voor haar of hem wilt oplossen.
Zelf ondersteun ik mijn opdrachtgevers bij drie vraagstukken:

  1. Hoe geef ik vorm aan mijn business met behulp van internet?
  2. Wat wordt mijn (internet) marketing strategie?
  3. Hoe breng ik die strategie succesvol in praktijk?

Stel voor jouw eigen business een soortgelijk lijstje op. Maak daarbij gebruik van de Mood Map. Denk vanuit de niche die je eerder al hebt gekozen.
Heb je bijvoorbeeld gekozen voor de niche tablet publishing van magazines? Dan zit jouw klant wellicht met de vraag hoe hij zijn huidige blad om tovert tot een interactief multimediaal digizine, kleurrijk en met veel plaatjes, mooi vorm gegeven, met verdiepende lagen, state of the art!
Jij gaat die vraagstukken te lijf en verzint een oplossing. En die verwerk je in jouw business model.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “IJkpersoon

Plaats een reactie


*