headershadow

Latest Blogposts

Google als Zoekmachine

Om succes te hebben via internet moet je allereerst winnen in Google. En om te doorgronden wat de werkelijke betekenins daarvan is voor jouw site moet je het belang inzien van Google als zoekmachine.

Hoe groot is het belang van Google als zoekmachine?

Google heeft in de Nederlandse zoekmachine markt een aandeel van ca. 95%. Daarom alleen al is het bijna niet de moeite waard je te verdiepen in het belang van de overige zoekmachines. Ik laat deze overige zoekmachines bij het opzetten van een optimaal vindbare website dus allemaal terzijde liggen.

Tegelijk is de vindbaarheid van je site wel heel belangrijk voor het opbouwen van een succesvolle internet business. Dat werkt als volgt:

  1. Hoe beter je website wordt gevonden in Google, hoe hoger zijn je bezoekersaantallen.
  2. Hoge bezoekersaantallen geven meer kans op hoge aantallen registraties op je site
  3. Hoe groter het aantal geregistreerde bezoekers, hoe hoger het aantal adressen waarop je e-mail marketing bedrijft
  4. Hoe meer mensen je bereikt met je e-mail marketing, hoe hoger de conversie aantallen wanneer je via de site gaat verkopen.

GoogleHoge bezoekersaantallen zijn dus een eerste vereiste om succes te hebben met je website.

Werkt dat inderdaad zo eenvoudig? Ja!

Om je site goed te laten functioneren als internet onderneming moet je daarom allereerst een allesomvattend plan ontwikkelen om je site hoog te laten scoren in Google.

Zo'n alles omvattend plan kan zich niet beperken tot de klasssieke trucjes als het invoegen van de belangrijkste zoekwoorden in alle onderdelen van je site of het aanbrengen van een heleboel backlinks.

Hoe doorgrond je de werking van Google als zoekmachine?

Het gaat er werkelijk om te doorgronden wat de werking van Google als zoekmachine is. Daarbij zijn de volgende vragen belangrijk:

  • wat ziet Google wanneer jouw site wordt geanaliseerd
  • hoe meet Google wat het ziet
  • waar hecht Google belang aan
  • in welke orde van grote wordt dat belang door Google verwerkt bij de weergave van je site
  • hoe kun je die weergave zodanig volgen dat je kunt inspelen op de resultaten van jouw site in Google

Zoekmachine optimalisatie specialisten verdiepen zich continue in deze vraagstukken. Daarbij blijkt dat Google geen statisch instrument is. Google zelf leert voortdurend van de resultaten van zijn eigen werking. En Google past zijn eigen systeeem voortdurend aan die resultaten aan.

Om bij te blijven moet je dus specialist zijn. Voor gewone internet ondernemers is dat niet noodzakelijk. Zij moeten er vooral voor zorgen dat ze te rade gaan bij echte specialisten.

Veel internet marketeers hebben de werking van google echter onvoldoende onder de knie. Daardoor trekken de meeste sites onvoldoende bezoekers om met succes een sleutelrol te vervullen in de marketing strategie van hun onderneming.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “Google als Zoekmachine

Plaats een reactie


*