headershadow

Latest Blogposts

Maak je site vindbaar in Google

Om je site optimaal vindbaar in Google te maken werk je langs drie wegen: zichtbaarheid, belang en reputatie.

Google stelt zich daarbij voortdurend de vraag of je site wel zo goed is als jij denkt.

Is bijvoorbeeld de indeling van je site voor de bezoekers wel duidelijk genoeg volgens Google? En is Google van mening dat het aanbrengen van links van en naar je site wel zoveel bijdraagt aan de kwaliteit van je site?

Juist in dit verband is het essentieel om geen trucjes uit te halen met Google. Werk dus met mensen en systemen die op de door Google gewenste manier werken aan zoekmachine optimalisatie.

Ik geef je hieronder de benodigde inzichten hoe je site zo goeg mogelijk vindbaar in Google wordt, zodat je als ondernemer de juiste keuzes maakt.

1. Wees zichtbaar

Hoe beter de inhouden van je site zichtbaar zijn, hoe beter hij wordt gewaardeerd door Google. Google ziet de teksten en beelden op je site echter niet zoals jij die ziet, maar alleen de broncodes.

Het zoeksysteem bekijkt je site als een boek met een inhoudsopgave en een index. Gebruik dus een goede sitemap (index van je volledige website), met zo veel mogelijk indelingen in categorieën (bijvoorbeeld bij je blog, kennisbank en bibliotheek) en heading tags (kop1, kop2 en kop3 in je editor).

Je geeft je site daarmee een logische structuur. Met een hoofdonderwerp, sub-onderwerpen en sub-sub- onderwerpen. Zoals een boomstructuur.

Hoe dieper je daarbij gaat, hoe minder waarde hecht Google aan de titelwoorden. Een twee-lagen structuur is eigenlijk genoeg.

Zorg er voor dat alle inhoudsopgaven van je categorieën op de homepage staan. Dat waardeert Google positief (en je bezoekers trouwens ook).

Google kan de plaatjes op je website niet direct zien. Maar het systeem ziet wel de alt-tags, titels en bestandsnamen en waardeert deze als waardevolle inhoud.

Geef die dus een code die overeen komt met het betreffende onderwerp. Begin je blogberichten daarnaast met een afbeelding, want dat vindt Google ook heel prettig.

Werk met zo veel mogelijk klikbare woorden in je teksten die verwijzen naar een andere plek op je site met informatie over dat woord. Zo zorg je voor een intern web op je site. Google waardeert dat heel hoog.

Maak daarnaast gebruik van een zogenoemd broodkruimelspoor (breadcrumbs) boven je artikelen. Zo kan de bezoeker (en Google) snel de weg die hij op de site heeft afgelegd terugvinden.

Een ander aanvullend instrument is een lijstje gerelateerde artikelen onder elk artikel. Opname van je adres op de site met Google Places helpt eveneens.

2. Wees belangrijk

Hoe relevanter Google je inhoud waardeert, des te hoger is je score. Het systeem kijkt daarbij vooral naar de volgende ‘on page’ factoren:

  • domeinnaam en url
  • title en heading tags
  • meta descriptions
  • categorie namen
  • woordgebruik
  • rijke inhoud (beeld, audio, video, pdf)
  • links
  • actualiteit
  • interactie met bezoekers
  • bezoektijden

Pas al deze elementen consequent toe bij de invulling van je site en deze zal steeds beter worden gewaardeerd.

3. Wees betrouwbaar

Google kijkt naar de reputatie (status) van je website en ook naar de betrouwbaarheid van de sites die naar jouw site linken. Deze wordt voortdurend geactualiseerd.

De status van je site als geheel kan de ranking van de onderliggende pagina’s bijvoorbeeld mee naar boven trekken.

Een goede reputatie bouw je op door de leeftijd, snelheid, actualiteit, interactie- en ontwikkelratio van je site. Ook kijkt Google daarbij of jij je houdt aan haar richtlijnen.

Om op dit punt hoog te scoren heb ik de volgende tips:

  • zet je video’s op amazon of een andere cloud hostingprovider, dit verlaagt de druk op je eigen bandbreedte
  • plaats elke dag nieuwe inhoud
  • werk met adwords en adsense
  • gebruik alleen hoogwaardige backlinks vanaf sites die zelf ook een goede reputatie hebben.
  • zet je site op startpagina’s
  • publiceer je inhoud op andere sites
  • ruil links niet rechtsreeks met sites die weinig met jouw business te maken hebben.

De waardering die Google aan je website toekent, blijft alleen hoog, wanneer je zelf continue waarde blijft toevoegen aan de site. Je kunt dit uitstekend volgen via Google Analytics en Google Webmastertools.

Wanneer je al deze regels concequent toepast, maak je de site optimaal vindbaar in Google!

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “Maak je site vindbaar in Google

Plaats een reactie


*