headershadow

Latest Blogposts

Virale Marketing

Door consequent bezig te zijn met social media en bezoekersreacties, bedrijf je ‘virale marketing’. Je zorgt er op die manier voor dat je site steeds beter bezocht wordt, bezoekers je informatie tot zich nemen en gebruik maken van je diensten en producten.

Hoe werkt virale marketing?

Hoe werkt dat?

Iemand vindt via Google jouw site. Hij liked je site of retweet je bericht. Zo vinden nieuwe mensen je site. Enzovoort. Als een virus dat zich razendsnel verspreid.

Het grote voordeel daarbij is dat je niet alles zelf doet, maar dat anderen zich virtueel voor je inspannen. De mate waarin dat gebeurt, noem je de virale factor. Die is bijvoorbeeld 3, wanneer elke bezoeker er voor zorgt dat er via hem drie nieuwe bezoekers bij komen.

YouTube is een mooi voorbeeld van een netwerk met een hoge virale factor. Iedereen vindt er wel leuke of leerzame video’s die ze graag doorsturen. Daarnaast biedt YouTube broncodes bij alle video’s aan, die je op je eigen site kunt zetten.

Mijn advies is om in je strategie uit te gaan van een lage virale factor. Dan werkt deze vooral als bonus bovenop de communicatie die je zelf direct creëert.

Een andere vorm van virale marketing: het affiliate systeem

Een ander middel om meer bezoek naar je site te krijgen en vooral meer producten te verkopen, is het affiliate systeem. Daarbij nemen andere bedrijven jouw site daadwerkelijk op in hun eigen communicatie of producten en dienstenpakket.

Op die manier krijg je nieuwe klanten zonder dat je er energie in steekt. Meestal verreken je deze inspanning door een percentage van een geslaagde transactie uit te betalen aan je ‘affiliate’.

Technisch is dit makkelijk geautomatiseerd op te zetten. Ook de verrekeningen worden automatisch afgehandeld. Daardoor is dit juist voor minder grote ondernemingen een mooie aanvulling op hun business.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “Virale Marketing

Plaats een reactie


*