headershadow

Latest Blogposts

De feiten uit je marktsegment en niche

Ten behoeve van je marktonderzoek heb je behoefte aan de feiten uit je marktsegment en niche. Die gebruik je bij het uitwerken van je marketing en communicatie strategie. Bijvoorbeeld bij het opzetten van je concurrentie analyse.

Wanneer je al hebt vastgesteld op welk marktsegment en niche je business is toegespitst, maak je een checklist van de belangrijkste feiten die voor die niche van belang zijn. Die checklist omvat de volgende onderdelen:

Doelgroep bepalen voor het marktonderzoek

Bij het bepalen van de doelgroep is het van belang de volgende feiten op een rij te zetten

  • mannen en/of vrouwen?
  • leeftijdscategorieën, herkomst, opleiding, welstand
  • positie in je business
  • omvang
  • wat verwachten ze van jouw onderneming
  • welke eisen stellen ze aan je producten en diensten

Feiten over je marktsegment en niche voor de concurrentie analyse

Eigenlijk zijn er maar enkele zaken echt van belang voor de concurrentieanalyse:

  • wie zijn je concurrenten
  • welke producten en diensten leveren ze
  • wat is hun marktaandeel
  • welke bedreiging gaat er van ze uit voor jouw business

Invloed van buiten

Om je strategie te kunnen uitwerken is het ook van belang te weten wat er in de omgeving van je markt plaatvind. Het gaat daarbij om invloeden vanuit de:

  • overheid
  • maatschappij
  • conjunctuur

Zorg dat je dit allemaal zo kernachtig en precies mogelijk omschrijft. Dat helpt bij het vaststellen van je strategie. Houdt geen eindeloze bespiegelingen, maar formuleer wat je weet in steekwoorden.

Het kan daarbij gebeuren dat je er al doende achter komt dat je eerder gekozen niche bij nader inzien bijstelling behoeft. Aarzel dan niet en stel je marktsegment en niche bij aan de hand van je nieuw verworven inzichten. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! 

Een leuk voorbeeld

Een leuk voorbeeld vind ik vergader en evenementen centrum De Melkfabriek (Bunne):

Doelgroep:

  • vrouwen/mannen;
  • 45+; Groningen/Drenthe; hbo+; bovenmodaal;
  • beslissers vergader- en evenement locaties;
  • omvang ca. 3.000;
  • verwachten: klasse, originaliteit, bijzondere ambiance en lekker eten;
  • eisen: lage prijs en bereikbaarheid.

Concurrent:

  • De Clinge (Zeegse);
  • drie vergaderzalen (20-70 personen), eetzaal (eenvoud en kwaliteit), ontspanningsruimte, bossen om te wandelen; lage prijs, alleen bereikbaar per auto;
  • geschat aandeel 3%;
  • bedreiging door: originele uitstraling, kwaliteit eten en persoonlijke benadering.

Invloed van buiten:

  • bedrijven houden hand op de knip;
  • in de stad Groningen zijn locaties makkelijker bereikbaar.
Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “De feiten uit je marktsegment en niche

Plaats een reactie


*