headershadow

Latest Blogposts

Niche

Wanneer je het marktsegment hebt bepaald waarbinnen je als internet ondernemer actief wordt, spits je de internet business die je opzet vervolgens toe op jouw eigen specialisme, je niche. Dat is een specifiek deel van de markt waarin je met je online business kunt uitblinken.

Het is van groot belang deze niche goed af te bakenen. Kies je deze te breed, dan wordt internet een veel minder krachtig instrument voor je business. Kies je hem te smal, dan is de doelgroep wellicht te beperkt.

Mijn eigen niche vanuit Windkracht62.nl is ‘Ondernemen met behulp van Internet’. Ik opereer daarbij binnen het marktsegment zelfstandige-, startende- en MKB-ondernemers.

Voorbeelden van een niche

Een paar mooie voorbeelden van niches uit mijn omgeving zijn:

  • Tablet publishing
  • Interne communicatie
  • Lerenophetweb
  • Internet marketing universiteit
  • The Amazing card
  • Kwaliteitszorg primair onderwijs
  • Klasse TV
  • 100% in de regio
  • Hoogwaardige kunstreproducties
  • Authentiek leiderschap

Hoe kies je een specifieke niche

Een goede niche is altijd een afgeleide van een grotere markt. Vanuit die grote markt kun je steeds een stapje specifieker kijken naar een deelmarkt. Dat werkt zo:

Communicatie > media > publiceren > digitaal > tablets > interactieve boeken en magazines

let er op dat je niche aansluit bij een logische, afgebakende en via internet goed bereikbare doelgroep. Wanneer je zodoende een goede niche gevonden hebt, baken dan ook je doelgroep af. In het geval van de interactieve boeken en magazines kun je bijvoorbeeld kiezen voor uitgevers of zelf publicerende auteurs of communicatie bureaus …

Het kiezen van de juiste niche is essentieel!

Het kiezen van de juiste niche is een essentiële stap bij het opzetten van je online business. Een business model of uitgewerkte strategie kan je makkelijk bijstellen zonder dat al je werk verloren gaat. Kies je de niche waarin je gaat ondernemen verkeerd, dan moet je helemaal overnieuw beginnen.

Ik adviseer startende ondernemers dan ook om veel tijd te steken in het vinden van de juiste niche. En wanneer je denkt dat je deze gevonden hebt, steek dan eerst wat extra energie in  het checken van de feiten binnen het betreffende marktsegment. Dat doe je langs twee wegen:

  1. Zet de feiten uit je marktsegment en niche op een rij en kijk of er voldoende plaats is voor jou als uitblinker
  2. Zet een sitemap op van relevante zoektermen waarop je gevonden wordt en kijk of er daarop met voldoende relevantie gezocht wordt

Wanneer je daarna twijfelt aan je oorspronkelijke keuze, stel dan je niche bij of doorloop het hele proces opnieuw en kies voor een andere niche!

Pas wanneer je zeker weet dat je als ondernemer in deze niche kunt uitblinken, ga je verder met het creëren van het business model en het uitwerken van de startegie.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “Niche

Plaats een reactie


*