headershadow

Latest Blogposts

Het actieplan opstellen

Met het precies formuleren van al je bedrijfsdoelen heb je de piketpaaltjes geslagen op weg naar succes. Dat is echter niet voldoende om daadwerkelijk in actie te komen. Nu moet je nog één ding doen voor je daadwerkelijk aan de slag gaat: het actieplan opstellen.

Het klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar ook dit is een essentiële stap. Heel veel ambities stranden omdat bij de bedrijfsdoelen geen goed stap voor stap actiemodel is opgezet.

Om er voor te zorgen dat iedereen precies weet wat er moet gebeuren, werk je nu bij alle subdoelen een stap voor stap checklist uit. Doe dat zo precies mogelijk.

Ook dit verlaagt de drempel tussen plan en actie. Wanneer je precies weet wat je allemaal te doen hebt, hoef je namelijk alleen de eerste stap nog maar te zetten en vol te houden.

Voorbeeld voor het opstellen van een actieplan

Ik geef je een (bescheiden) voorbeeld hoe een actieplan bij het subdoel website optimaliseren voor Google (zoekmachine optimalisatie) er uit kan zien:

  • kies een zoekmachine vriendelijke url
  • selecteer nieuwe internet marketeer en/of systeem
  • richt nieuwe systeem in
  • ontwerp header
  • werk sitemap compleet uit (met zoekwoorden, blog onderwerpen, kennisbank items, ..)
  • zet systeem op voor heading tags, alt tags, titels en bestand namen
  • herschik menu’s in de header
  • richt een broodkruimelspoor in
  • zet blog categorieën en kennisbank items als widgets op homepage
  • richt Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+ in op de site
  • integreer YouTube
  • installeer Google Analytics en Webmastertools
  • maak een planning voor de eerste 6 maanden blogberichten (met inhouden en mediakeus)
  • stel een lijst op van externe links
  • bedenk de startpagina’s waar je op wilt staan
  • zet de adwords campagne op
  • maak een plan voor het plaatsen van je inhouden op andere sites
  • etcetera …

Zet bij al deze items wie het doet, hoe het proces verloopt en wanneer wat gereed is. Doe dit schematisch in een eenvoudige planner. Zo wordt je masterplan tastbaar. Het is nu klip en klaar wat je allemaal moet doen, hoeveel tijd het kost en wanneer het af is.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “Het actieplan opstellen

Plaats een reactie


*