headershadow

Latest Blogposts

De marketing Funnel, biedt overzicht over je online business

Na het creëren van je business model, het uitwerken van je strategie en het opzetten van je producten, diensten en communicatie, zorg je voor overzicht over je hele business. Dat doe je met behulp van de marketing funnel. Schematisch ziet die er uit als een omgekeerde piramide.

De piramide wordt als volgt ingevuld:

  • marketing funnel

    Schematische weergave van een marketing funnel

    Bovenin deze funnel staat je doelgroep, met behoefte en omvang.

  • Direct daaronder komt je aanbod in de open laag van je business, met daarbij het aantal bezoekers dat je trekt.
  • Daaronder je cadeau voor de opt-in met de opt-in ratio.
  • Dan je salespage met je low-end startproduct, de prijs en verkoopratio.
  • Wanneer van toepassing voeg je één of meer upsales toe
  • helemaal onderin zit je high-end product, ook weer met prijs en ratio.

Zo doende krijg je in één oogopslag een beeld van je totale business.

Doelgroep, behoefte en omvang

In deze laag geef je aan hoe groot je doelgroep is en welke klantvragen er leven. Hiermee baken je af voor wie je aanbod bestemd is en voor welke vragen je een oplossing biedt.

Daarmee krijg je een beeld van de levensvatbaarheid van je internet busines of project. In elke volgde laag van de marketing funnel blijft slechts een percentage hangen van deze totale doelgroep. Is de groep waarmee je start dus beperkt van omvang, dan zijn de levenskansen voor je online business wellicht te gering.

Gratis communicatielaag

In de tweede laag zitten je bezoekers. Hier geef je aan hoeveel bezoekers je site per maand trekt en op welke belangrijke zoekwoorden je bezoekers binnenkomen.

De informatie hiervoor haal je uit Google Analytics en Google Webmaster Hulpprogramma's. Daarin zie je de weergave's op de diverse zoekwoord combinaties en de klikratio.

Door dit te doen, weet je welk percentage van je totale doelgroep inderdaad je website bezoekt en naar welke onderdelen. Je kunt hierop invloed uitoefenen door inhouden op je site te zetten (en vindbaar te maken voor Google) over die onderwerpen waar belangstelling voor wordt getoond. Je kunt ook nieuwe inhouden toevoegen op onderwerken waarop je nog niet voldoende gevonden wordt.

Geregistreerde bezoekers

Heel belangrijk is de laag waarin je bezoekers zich registreren. Deze bezoekers kun je namelijk zelf actief gaan benaderen met jouw aanbod. Afhankelijk van de gegevens die je ze laat invullen, kun je dat doen door middel van e-mail marketing, direct mail, telemarketing en of andere instrumenten.

Gezien het online karakter van deze funnel beperk ik me hier tot de e-mail marketing. Hoe meer bezoekers zich registreren, hoe groter is het percentage van je doelgroep dat je direct kunt bereiken (opt-in ratio).

Om de opt-in ratio zo hoog mogelijk te maken, kun je bezoekers actief verleiden om zich te registreren. Dat kan met een (gratis) cadeau voor wie zich regsitreerd en door de inschrijfvelden voor de opt-in zo toegankelijk mogelijk te presenteren.

Startproduct

Via de site, maar vooral via de e-mail marketing, zorg je voor conversie naar de betaalde lagen van je site. Zorg daarbij voor een toegankelijk laag geprijst (low-end) startproduct.

Dit startproduct prijs je actief aan via een salespagina. Hiermee verhoog je de conversie. Een ander hulpmiddel om de conversie te verhogen is de lancering (Zie betreffende items).

Backend producten

Wanneer je eenmaal een product aan een klant hebt verkocht, zorg je voor een vervolgaanbod. het is namelijk veel eenvoudiger om een tweede product te verkopen aan een bestaande klant dan om een nieuwe klant te werven.

Vervolgproducten zijn meestal duurder en veelomvattender dan het startproduct. Een tussenvorm is de licentie, abonnement of lidmaatschap. Deze zorgen voor periodiek terugkerende inkomsten en actieve klanten.

helemaal aan het eind van de funnel (diep in de trechter) zit je high-end product. Dit is altijd hoog geprijst. Sommige internet ondernemers maken hierbij gebruik van het princiepe dat een extreem hoog geprijst product, de pricing van de overige producten relatief goedkoop doet lijken.

Het belang van de marketingfunnel

Wanneer je al deze lagen structureel invult met je aanbod, creëer je een logische opbouw van je totale internet business. Door in alle lagen de aantallen op te nemen, krijg je een uitstekend overzicht over je werkelijke online busniness.

Wanneer bijvoorbeeld de omvang van de doelgroep 10.000 is en de bezoekersaantallen 200 per maand heb je een bezoekratio van 2% per maand. Heb je in totaal 500 geregistreerde bezoekers en 100 kopers dan is opt-in ratio 5% en je salesratio 20% van je geregistreerde bezoekers.

Valt een ratio je mee of tegen, dan kun je op basis van je marketing funnel direct in actie komen en je aanbod bijsturen en verbeteren.

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “De marketing Funnel, biedt overzicht over je online business

Plaats een reactie


*