Het vaststellen van een propositie voor je online business, naar aanleiding van je uitgewerkte strategie is lastig. Het is daarbij de kunst om de kern van je business in zo weinig mogelijk woorden te vatten.
Zelf wil ik bijvoorbeeld met Windkracht62: ‘dé steun voor ondernemers zijn bij het opzetten van hun business met behulp van internet’.
Een propositie vormt het bestaansrecht van je onderneming
Eigenlijk formuleer je met de propositie het bestaansrecht van je onderneming. Wanneer je een goede propositie hebt geformuleerd, dan kun je die betrekken bij alles wat je verder doet en laat om je strategie te realiseren.
Het is je leidraad bij het bedenken van je producten, diensten en de wijze van je communicatie.
De propositie bepaalt dus in hoge mate of je succesvol zult zijn. Hij moet werkelijk binnen in je wezen verankert zijn. Je moet er dag en nacht naar kunnen leven omdat het je werkelijke missie als ondernemer is.
Dit klink misschien wat zweverig. Dat is beslist niet mijn bedoeling. Je kunt als ondernemer alleen succes hebben wanneer je er echt 100% voor gaat. Realiseer je dat en steek tijd in het vinden van de werkelijke beweegredenen achter je strategie!
Wanneer je tevreden bent over je propositie kun je starten met de uitwerking van je strategie. Dat doe je door vast te stellen welk assortiment producten, diensten en communicatie nodig is om het beste aanbod aan je klanten te doen. Samen vormen ze je marketing instrumenten.
De positionering als uitwerking van de propositie
In diverse afzonderlijke items behandel ik één voor één hoe je goede producten, dienstverlening en communicatie opzet.
De eerste stap daarbij is het opzetten van een totaaloverzicht, je positionering.
Stel daarbij op hoofdlijnen het volgende vast:
Merk
- afzender, merknaam, noemer
Producten
- online, offline
Diensten
- online, offline
Communicatie
- intern, extern
Klantvoordeel
- onderscheid, bewijslast
Zo componeer je de beste marketingmix om je missie en je strategie ook werkelijk vorm te geven. (zie betreffende item)


0 reacties op “Propositie en positionering van je online business”