headershadow

Latest Blogposts

Propositie en positionering van je online business

Het vaststellen van een propositie voor je online business, naar aanleiding van je uitgewerkte strategie is lastig. Het is daarbij de kunst om de kern van je business in zo weinig mogelijk woorden te vatten.

Zelf wil ik bijvoorbeeld met Windkracht62: ‘dé steun voor ondernemers zijn bij het opzetten van hun business met behulp van internet’.

Een propositie vormt het bestaansrecht van je onderneming

Eigenlijk formuleer je met de propositie het bestaansrecht van je onderneming. Wanneer je een goede propositie hebt geformuleerd, dan kun je die betrekken bij alles wat je verder doet en laat om je strategie te realiseren.

Het is je leidraad bij het bedenken van je producten, diensten en de wijze van je communicatie.

De propositie bepaalt dus in hoge mate of je succesvol zult zijn. Hij moet werkelijk binnen in je wezen verankert zijn. Je moet er dag en nacht naar kunnen leven omdat het je werkelijke missie als ondernemer is.

Dit klink misschien wat zweverig. Dat is beslist niet mijn bedoeling. Je kunt als ondernemer alleen succes hebben wanneer je er echt 100% voor gaat. Realiseer je dat en steek tijd in het vinden van de werkelijke beweegredenen achter je strategie!

Wanneer je tevreden bent over je propositie kun je starten met de uitwerking van je strategie. Dat doe je door vast te stellen welk assortiment producten, diensten en communicatie nodig is om het beste aanbod aan je klanten te doen. Samen vormen ze je marketing instrumenten.

De positionering als uitwerking van de propositie

In diverse afzonderlijke items behandel ik één voor één hoe je goede producten, dienstverlening en communicatie opzet.

De eerste stap daarbij is het opzetten van een totaaloverzicht, je positionering.

Stel daarbij op hoofdlijnen het volgende vast:

Merk

  • afzender, merknaam, noemer

Producten

  • online, offline

Diensten

  • online, offline

Communicatie

  • intern, extern

Klantvoordeel

  • onderscheid, bewijslast

Zo componeer je de beste marketingmix om je missie en je strategie ook werkelijk vorm te geven. (zie betreffende item)

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “Propositie en positionering van je online business

Plaats een reactie


*