headershadow

Latest Blogposts

SWOT-Analyse, kern bij het uitwerken van je strategie

Swot_analyseBij het uitwerken van je strategie maak je gebruik van de SWOT-analyse. Voordat je deze kunt doen, verzamel je eerst alle gegevens uit jouw marktsegment en niche. (zie betreffende item).

Op basis daarvan weet je al hoe de wereld om je heen er uit ziet, waar je zelf staat en waar je heen wilt. Je bent nu klaar om je strategie daadwerkelijk te formuleren.

De SWOT-analyse

Belangrijk daarbij is dat je tot de kern van je business doordringt. Uit alle gegevens die je bijeen hebt gebracht, ga je nu eerst de belangrijkste conclusies trekken.

Om dat op eenvoudige wijze te doen, gebruik ik de SWOT-matrix (strongness, weekness, opportunities, threats). Daarbij vul je vier velden in die richting geven aan je strategie op basis van alle kennis die je al over de markt en je niche hebt opgebouwd (zie hierboven).

Bepaal daarbij per veld niet meer dan twee, hooguit drie hoofdzaken. Doe je dat niet dan vertroebelt je beeld en kun je er geen heldere strategie uit opmaken.

Je kracht

Bepaal eerst waarin jouw onderneming heel goed is. Waar blink je in uit. Wat zit er in de genen van je bedrijf.

Hebben jouw producten een uitmuntende kwaliteit? Ben je juist kampioen op het gebied van je webwinkel? Of heb je simpelweg een hoog marktaandeel? Benoem het hier

Je zwakte

Vervolgens stel je vast wat je nog veel beter moet doen. Wat gaat tot dusver altijd verkeerd. Waarin zit nog veel rek.

Heb je een enorm slecht e-mail adressenbestand? Lukt het je niet een goede internet marketing partner te vinden? Of zijn je salespercentages laag? Zet deze verbeterpunten in dit tweede kwadrant.

Nu heb je alle aspecten die intern het verschil maken benoemd. Daarna richt je je op de buitenwereld.

De bedreigingen

Eerst kijk je daarbij waardoor jouw business door de concurrentie en andere invloeden van buiten worden bedreigd.

Het gaat daarbij echt om levensbedreigende zaken, waardoor het voortbestaan van je onderneming op het spel staat. Bijvoorbeeld die concurrent met een vernieuwende e-learning module waardoor de klanten van je papieren leermethode weglopen.

De kansen

Tenslotte benoem je de kansen die in de omgeving voor het oprapen liggen om je business enorm te versterken. Het zogenoemde schot voor open doel…

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwe online salesmethode die nog niemand toepast. Aan de nalatigheid van een concurrent die zijn klanten verwaarloosd. Of aan de overheid die nieuwe wetten vaststelt waardoor er een enorme behoefte groeit aan een nieuw soort dienstverlening.

Het vaststellen van je strategie

Om vanuit de SWOT-analyse te komen tot je strategie, hoef je niets meer te doen dan de sterke punten, zwaktes, bedreigingen en kansen achter elkaar uit te schrijven tot een coherent verhaaltje van enkele regels. Deze regels vormen dan je strategie (zie betreffende items).

Daarna stel je de propositie en je positionering vast.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “SWOT-Analyse, kern bij het uitwerken van je strategie

Plaats een reactie


*