headershadow

Latest Blogposts

Upsell: hoe verdien je meer geld aan dezelfde klanten?

Een goede business is opgebouwd met een marketing funnel, waarbij er vanaf het begin aandacht is voor upsell: het verkopen van meerdere producten en diensten aan dezelfde klanten

Het is natuurlijk doodzonde om een klant die iets bij je koopt, daarover tevreden is en waarmee je een band hebt opgebouwd, daarna met rust te laten. Met een marketing funnel maak je dit inzichtelijk. Je ziet daarin precies welke weg de klant aflegt.

Eerst is hij een anoniem persoon binnen de totale doelgroep. Dan wordt hij bezoeker. Krijgt informatie en bijvoorbeeld een cadeau aangeboden wanneer hij zich registreert. Wie dat doet wordt prospect, potentiële klant.

Tot dat moment is er door jou als ondernemer al veel geïnvesteerd zonder dat je ook maar één cent verdient. Je kunt dus eigenlijk niet volstaan met één verkoop om je investering in je klant terug te verdienen.

Daarom bevat elke goede marketing funnel een getrapt systeem om bij dezelfde klant gepland meerdere verkopen te realiseren.

Een logische opbouw daarbij kent vier soorten producten/diensten:

  1. gratis kennismaking product/dienst
  2. low-end startproduct
  3. licentie of abonnement
  4. high-end eindproduct

Het low-end startproduct is daarbij relatief laag geprijst. Met de licentie of het abonnement bindt je de klanten voor langere tijd aan jouw merk of business en zorgt voor een stabiele onderstroom aan repeterende inkomsten. Het high-end product is ook hoog geprijst en biedt alles wat je in huis hebt.

Er bestaat een theorie die zegt dat je ook een product in je assortiment kunt opnemen dat extreem hoog geprijst is. Hiervan is het niet de bedoeling dat mensen het daarwerkelijk kopen, maar juist dat ze de overige producten en diensten uit je marketing funnel als goedkoop en voor hen haalbaar ervaren.

Bij een upsell, doe je vaak meteen nadat een klant een product of dienst heeft afgenomen een vervolgaanbod. Meestal biedt je daarbij het volgende product/dienst uit de marketing funnel aan. je kunt met je upsell aanbod ook wachten tot een geschikt actie of lanceer moment.

Behalve door upsell producten en diensten, kun je de funnel ook combineren met andere sales verhogende activiteiten en modellen zoals:

  • direct sales (verkoop zonder tussenkomst van derden)
  • social CRM (gegevens van de community gebruiken om klanten beter te informeren)
  • content enrichment (verrijken van je bestaande product/dienst)
  • cross sales (aan je business gerelateerde producten/diensten verkopen)
  • advertising (goedkoper en gerichter bereiken van klanten)

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.
Meer over

0 reacties op “Upsell: hoe verdien je meer geld aan dezelfde klanten?

Plaats een reactie


*