headershadow

Latest Blogposts

AIDA Formule, hoe maak je een succesvolle salespagina

Een salespage is bedoeld om je producten en diensten daadwerkelijk te verkopen. Net als voor de website en de opt-in, geld hierbij dat de bezoekers van je salespagina binnen enkele seconden besluiten of ze interesse hebben in wat je ze voorschotelt. Om ze optimaal te triggeren voor jou en je product maak je gebruik van de AIDA formule (attention, interest, desire, action).

Wat betekent de AIDA formule

De AIDA formule staat voor de volgende vier begrippen:

  1. Attention (trek de aandacht)
  2. Interrest (wek de interesse)
  3. Desire (creëer het verlangen)
  4. Action (beweeg tot aankoop)

Wanneer je deze vier basisprincipes in de juiste volgorde toepast, zorg je voor een optimale conversie.

Hierbij gelden de volgenden spelregels:

1. Attention (trek aandacht)

  • gebruik een flitsende headline om de aandacht van een zo groot mogelijk deel van je bezoekers te vangen.
  • dat is dus geen traditionele welkomsttekst, maar een keiharde boodschap. Die speelt in op de vraag van je potentiële klant. Tegelijk licht je een tip van de sluier op van de oplossing die je in petto hebt.
  • een voorbeeld: ‘Een (extra) Inkomen Verdienen Via het Internet? Ontdek mijn Stap voor Stap Succes Formule & Start Vandaag nog Een Internet Onderneming!’

2. Interest (wek de interesse)

  • wanneer je de aandacht hebt gevangen, ga je over tot fase twee van je salespage, het wekken van de interesse. Hierbij gaat het om het kweken van vertrouwen in jou en je onderneming.
  • vertel dus eerst iets over jezelf en je bedrijf, je klanten. En vertel over de oplossing die je hebt gevonden voor het probleem van de bezoeker.
  • belangrijk hierbij is dat je geen product of dienst probeert te verkopen, maar een oplossing aanbiedt.
  • maak bijvoorbeeld gebruik van een ‘story’ waarbij je de situatie vooraf beschrijft en de situatie nadat de oplossing is gevonden.

3. Desire (creëer het verlangen)

  • is de interesse gewekt, dan ga je over tot stap drie, het creëren van het verlangen naar jouw oplossing door de bezoeker.
  • die behoefte creëer je door de voordelen van je oplossing op te noemen. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid van de lezer. Speel ook in op het probleem waarvoor die een oplossing zoekt.
  • maak hierbij gebruik van testimonials en gebruikerservaringen. Die zijn geloofwaardiger dan je eigen verhaal.

4. Action (beweeg tot aankoop)

  • daarna ben je toe aan de laaste fase: de actie!
  • denk er aan dat je daarbij direct een aankoop afsluit. Nu het verlangen van je bezoeker is gecreëerd, mag je deze niet meer afleiden van de hoofdzaak: bestellen en betalen…
  • doe dit door een ‘oproep tot actie’ met een duidelijke (niet te missen) actieknop

    direct-toegang

    Een duidelijke actieknop

  • ga er daarbij nooit van uit dat je (bijna) klant het wel begrijpt. Leg alles zo helder mogelijk uit en geef het zo eenduidig mogelijk vorm, dan bereik je een optimale verkoopratio.

Pas de AIDA formule toe en creëer het verschil voor je online business

Een goede salespagina maakt een groot verschil voor je bedrijf. Net als een goede opt-in pagina trouwens. Denk maar even aan het volgende tabelletje:

  • aantal bezoekers: 10.000 per maand
  • opt-in ratio: 5% (500)
  • sales ratio: 1% (5 ) of 2% (10)
  • omzet: (bij prijs € 97,-) € 485,- of € 970,-

Bij een salesratio die 1% hoger ligt, maak je in dit geval dus meteen twee keer zo veel omzet!

Met een goede salespagina kun je ook meer energie steken in je marketing. Je weet dan immers dat je zult scoren. Test dus ook je salespagina met zo groot mogelijke regelmaat.

Een goede salespagina ziet er voor ons Nederlanders vaak onooglijk uit. Veel te Amerikaans, veel te hard, onesthetisch. Daar trapt jouw klant toch niet in, denk je al snel.

Niets is minder waar. Alle testen op de Nederlandse markt wijzen uit dat een harde salespagina, opgezet volgens het bovenstaande stramien, altijd werkt. Aan jou de keus: een mooie site waar iedereen je complimenten over maakt, maar die niet verkoopt. Of een ‘lelijke’ die je winst sterk opschroeft.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “AIDA Formule, hoe maak je een succesvolle salespagina

Plaats een reactie


*