headershadow

Latest Blogposts

E-mail Marketing

Als je een aanzienlijke mailinglijst hebt is de volgende stap dat je e-mail marketing gaat toepassen om je online en offline producten en diensten aan je bezoekers aan te bieden.

Doe dit consequent en met grote regelmaat. Gebruik daarvoor de volgende vormen:

  • actualiteit
  • tips en trucs
  • aanbiedingen
  • workshops
  • evenementen
  • lanceringen
  • deadlines
  • bevestigingen
  • after sales
  • service

Video marketing is daarbij een extra krachtig instrument. Je brengt je boodschap op de meest directe wijze over. En je publiek kan zich door je persoonlijke optreden uitstekend met jou en je bedrijf identificeren.

Hoe zet je een goed e-mail marketing systeem op?

Om een goed e-mail marketing systeem op te zetten kun je het volgende stappenplan volgen:

  1. zorg voor een goed opt-in aanbod (bv een e-book) om bezoekers van je site te registreren
  2. maak de inschrijvelden zo toegankelijk mogelijk
  3. werk met een e-mail marketing systeem
  4. maak een keus tussen standaard e-mails en html vormgegeven nieuwsbrieven
  5. zorg er voor dat je 'volgers' 2-3 keer per week berichten ontvangen
  6. verras ze voortdurend met nieuws, tips, actualiteit en relevante inhoud
  7. zorg dat ze vanuit elke mail doorklikken naar de site
  8. zorg er voor dat gemiddeld 1 op de 7 mails een verkoop aanbod bevat
  9. verwijs in die gevallen naar een salespagina
  10. maak gebruik van autoresponders
  11. werk met periodieke lanceringen van je producten en diensten (elke 3 maanden)

The money is 'in the list'

Hoe groter de mailinglist, hoe meer kans om veel verkopen te realiseren. Zorg er daarom voor dat registreren aantrekkelijk is. Dit is de eerste belangrijke stap bij e-mail marketing.

Een cadeautjes voor mensen die zich registreren werkt daarbij goed. Bijvoorbeeld een e-book, waarin je jouw totaalformule bespreekt. Daarmee sla je twee vliegen in één klap. je hebt een aantrekkelijk cadeau en iedereen die zich inschrijft, leert jou en je formule kennen.

Presenteer je cadeau in de rechterbovenhoek van je site en zorg dat het opvalt. Dit is de plek waar de aandacht direct naar toe gaat bij een eerste bezoek van een site. Zorg er daarnaast voor dat je opt-in formulier ook op een aparte pagina staat en dat deze direct van je homepage in je menu staat.

Standaard e-mail marketing

Bij de vorm van je nieuwsbrieven kun je 9zoals veel ondernemers) kiezen voor een mooi opgemaakte nieuwsbrief of voor een standaard e-mail. Meestal werkt de laatste vorm het best.

De respons op opgemaakte nieuwsbrieven is vaak slecht. Door de complexe vorm gaat de kern van de boodschap verloren. Een call to action valt daarbij vaak onvoldoende op.

Een standaard e-mail wordt beter gelezen en is meer eendimensionaal. Daardoor komst de boodschap beter over en klikken meer mensen door naar het betreffende item op je site of je salespagina.

Op die manier gebruik je e-mail marketing vooral als aankondiging en staat de werkelijke boodschap op je site in de vorm van een pagina, blog, videoboodschap, webinar of salespagina.

Call to action

Zorg er voor dat elk e-mail bericht een call to action bevat. Dat kan een verwijzing zijn naar een blog of een videoblog. Of een aankondiging van een webinar, workshop of seminar. Maar ook een verwijzing naar een salespagina.

Periodiek lanceer je producten en/of diensten door binnen 12 dagen een serie e-mails te versturen volgens een vooraf vastgestelde formule. Daarbij bied je eerst extra waarde, om vervolgens een mooi aanbod aan te bieden. (zie betreffende item

Een lancering of een andere opeenvolgende serie e-mails kun je voorbereiden met een autoresponder.

Gestructureerde aanpak

Om succesvol te worden met e-mail marketing moet je gestructureerd te werk gaan. Volg daarbij bovenstaand stappenplan om toe te werken naar het beoogde resultaat: voldoende verkopen via je site!

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “E-mail Marketing

Plaats een reactie


*