headershadow

Latest Blogposts

10 geboden en 7 doodzonden bij social media gebruik

Wie er mee start vraagt zich waarschijnlijk af wat de do's en dont's zijn bij het bij het zakelijk social media gebruik.

Onder social media versta ik alle soorten communicatie via internet door gebruikers. het kan daarbij ook om inhoudelijke bijdragen aan een online medium gaan.

Bekende voorbeelden van social media zijn: Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+, YouTube, Yammer, etc. Deze media zijn niet allemaal van dezelfde aard. Daardoor worden ze elk op andere wijze gebruikt. Bijvoorbeeld voor zakelijke communicatie of het delen van home-video's.

Doen bij social media gebruik

Wie begint doet er goed aan te letten op de volgende aspecten

  • neem actief deel aan online discussies
  • luister naar online advies en volg het op
  • maak het persoonlijk
  • als je reageert, blijf dan de discussie volgen
  • denk goed na voordat je iets online zet
  • bedenk wat je boodschap doet met de ontvanger
  • blijf op de hoogte en anticipeer op ontwikkelingen
  • schrijf duidelijk en correct
  • blijf altijd eerlijk

Vertaald in de 10 geboden bij social media gebruik levert dat aanvullend de volgende checklist op:

  1. maak jezelf bekend
  2. bescherm jezelf
  3. wees menselijk en persoonlijk
  4. ga netjes om met de privacy van anderen
  5. wees zakelijk
  6. baseer je berichten op deskundigheid
  7. lever een zinvolle bijdrage
  8. vraag een collega om mee te kijken
  9. signaleer complimenten en kritiek
  10. maak gebruik van het principe dat actie reactie oproept

Niet doen bij social media gebruik

  • doe geen uitspraken die niet overeenkomen met je handelen
  • verwijder niet zomaar berichten van anderen die je niet aanstaan
  • verspreid geen (positief) nieuws over jezelf onder een schuilnaam
  • roddel niet online in het openbaar

Vertaald in de 7 doodzonden bij social media gebruik levert dat ook een checklist op:

  1. ik, ik en nog meer ik
  2. niet delen
  3. te veel commercie
  4. inconcequente berichten
  5. cliché's herkauwen
  6. geen waardering voor anderen tonen
  7. niet verwijzen naar je eigen site

Bedenk dat internet 24 uur per dag open is

De meeste social media zijn wereldwijd beschikbaar. Ze werken dus 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Dus ook met Kerst, op je verjaardag en in de vakantie. Houdt hier rekening mee wanneer je begint. Maak duidelijke keuzes.

Wie zakelijk gebruik van social media overweegt, doet er goed aan eerst een social media strategie op te zetten. Zie hiervoor het betreffende item van deze kennisbank.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “10 geboden en 7 doodzonden bij social media gebruik

Plaats een reactie


*