headershadow

Latest Blogposts

Social Media strategie

Wanneer je besluit om social media consequent in je bedrijf toe te passen, is het verstandig eerst een social media strategie op te zetten.

Bij social media gaat het om de volgende categoriën:

  1. community's (bv Facebook, Google+, Pinterest)
  2. zakelijke community's (bv Yammer, Scolly)
  3. communicatie media (bv Twitter)
  4. audio en video communicatie media (bv Youtube, Spotify)

Het aanbod en de mogelijkheden daarvan zijn zo groot dat het niet verstandig is zomaar ergens te beginnen en dan te kijken waar je uitkomt. Focus je dus eerst op de kansen die de social media bieden. Zakelijk bieden de social media bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:

  • bouwen aan je merk
  • contact maken met je doelgroep
  • kennis delen
  • onderscheid maken
  • gevonden worden
  • relaties opbouwen
  • ...

Voor je de social media strategie kunt opstellen is het verstandig hierin duidelijke keuzes te maken. Die keuzes kun je mede baseren op het doel dat je nastreeft. Voorbeelden van doelen zijn:

  • je 'personal branding'uitdragen
  • je verbinden met je netwerk
  • je netwerk uitbreiden
  • professionals zoeken voor je onderneming
  • op de hoogte blijven van relevant nieuws
  • hulp + advies + tips geven en/of vragen
  • het promoten van je business
  • ...

Wanneer je de doelstellingen in kaart hebt gebracht, kun je de daadwerkelijk een social media strategie uitwerken en in praktijk brengen. Daarbij kun je het onderstaande stappenplan gebruiken:

  1. start met luisteren
  2. definieer je doelgroep
  3. onderzoek hoe zij de social media gebruiken
  4. bepaal je doelstellingen (en maak ze meetbaar)
  5. kies de platformen en bepaal je budget
  6. zet een monitor systeem op
  7. richt profielen in op de door jou gekozen platformen
  8. ga meedoen, meepraten, delen en reageren
  9. meet het resultaat van je inspanningen
  10. stuur periodiek bij

Wanneer je start met je actieve deelname, denk dan aan de volgende tips:

  • neem zelf actief deel in plaats van alleen passief te reageren
  • stel vragen aan de community en reageer op vragen van anderen
  • betrek de community om je heen bij de verbetering van je producten en dienstverlening
  • laat jezelf zien als expert

Een mooi voorbeeld van de invloed die van social media uitgaat vind ik de lancering van e-books door Tonny Loorbach via de Internet Marketing Universiteit. Hij lanceert ze door vermeldingen op zijn eigen website, via Twitter en Facebook, in video’s en webinars, op seminars, etcetera.

Daarnaast laat hij mensen met een like of een tweet ‘betalen’ voor zo’n e-book. Daarmee creëert hij in korte tijd een groot bereik.

Om structureel gebruik te maken van de social media, moet je ook structureel aan de slag. Zorg er daarom voor dat je site zo is ingericht dat dit automatisch gebeurt bij elke nieuwe inhoud die je plaatst.

En communiceer zelf voortdurend via de kanalen die je inzet. Gebruik daarbij een beperkt aantal kanalen. Anders zie je door de bomen het bos niet meer.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Maarten Groensmit is de rechterhand van Ian Muller bij Windkracht62. Met zijn brede technische kennis neemt hij de uitdagingen van de website en techniek voor zijn rekening, en denkt hij mee over de strategie om van Windkracht62 een succes op het internet te maken.


Meer over

0 reacties op “Social Media strategie

Plaats een reactie


*