headershadow

Latest Blogposts

Je persoonlijke missie als ondernemer, het visitekaartje van je bedrijf

Binnen bedrijven wordt veel gesproken en nagedacht over de begrippen visie en missie. Belangrijk daarbij is dat de ondernemer zelf een persoonlijke missie heeft waarmee hij leiding kan geven aan zijn bedrijf.

Zo'n persoonlijke missie is niet hetzelfde als de visie van het bedrijf. Het belangrijkste verschil is dat de bedrijfsvisie wordt opgesteld door vertegenwoordigers van het bedrijf en de persoonlijke missie van de ondernemer ook echt alleen door hem of haar zelf wordt bepaald.

De missie van het bedrijf is weer iets anders. Dat is de set aan concrete doelstellingen die het bedrijf heeft in het kader van de marketing strategie.

Waarom moet je als ondernemer een persoonlijke missie hebben?

Als ondernemer moet je voor jezelf en voor de mensen die werkzaam zijn binnen je bedrijf de koers bepalen. Je bent de roerganger van de organisatie. Als de koers die je uitzet duidelijk is, kunnen de medewerkers ieder voor zich bepalen of ze die koers vanuit hun eigen visie willen en kunnen volgen.

Om een goede persoonlijke missie te bepalen dien je dicht bij jezelf te blijven. Zet dus eerst op een rijtje hoe je zelf in het leven staat. Wat je waarden en normen zijn. Hoe je het bedrijf wil leiden. Hoe je omgaat met partners en klanten.

Als hulpmiddel hierbij kun je deze zes pijlers hanteren:

  1. Doelen
  2. Geluk
  3. Gezondheid
  4. Geld
  5. Tijd
  6. Energie

Stel jezelf vragen zoals:

  • Zit geluk voor mij in geld en hoe belangrijk is het voor me om rijk te worden?
  • Hoeveel tijd en energie steek ik persoonlijk in de onderneming?
  • Welke persoonlijke doelen heb ik in mijn leven en met mijn bedrijf?
  • Hoe bewust werk ik aan mijn gezondheid en wat betekent dit voor mijn betrokkenheid bij het bedrijf?

Probeer dit soort vragen voor jou zelf te formuleren en geef er vervolgens zo eerlijk mogelijk antwoord op. Wanneer je dat doet, ben je al heel dicht bij je persoonlijke missie.

Leef naar je persoonlijke missie!

Maak daarna een samenvatting in enkele zinnen en je missie is compleet. In de praktijk dien je die missie ook daadwerkelijk na te leven. Niet alleen privé, maar vooral ook zakelijk. Je klanten moeten jouw missie kunnen 'aanvoelen' en je business partners ook. En dat geld zeker ook voor je medewerkers.

Wanneer het je makkelijk afgaat om te leven naar je persoonlijke missie, heb hem goed opgezet. Lukt dat niet zomaar, dan ben je waarschijnlijk niet eerlijk genoeg geweest. Aarzel dan niet om je persoonlijke missie bij te stellen.

Je bent nu eenmaal wie je bent. Daar kun je niet zomaar iets aan veranderen. Niet in positieve en niet in negatieve zin. Je persoonlijke missie is geen los stukje theorie. Het is de optelsom van wie je bent en hoe je (zakelijk gezien) in het leven staat.

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “Je persoonlijke missie als ondernemer, het visitekaartje van je bedrijf

Plaats een reactie


*