headershadow

Latest Blogposts

10 Trends en inzichten op het InCT-formatie congres voor professionals in media & publicatie

InCT.formatie congres

Als Kennispartner van InCT, platform voor professionals in media & publicatie bezocht ik woensdag 24 april het InCT-formatie congres. Uit het overvolle programma licht ik de 10 opvallendste trends en inzichten.

Deze trends zijn niet alleen interessant voor ondernemers uit deze branche, maar voor elk bedrijf waarin producten en diensten op een eigentijdse manier (en veelal online) worden verweven met communicatiemiddelen.

1. Elke ondernemer is zijn eigen uitgever

Uitgevers bepalen niet langer wie en wat er uitgegeven wordt. Zij bieden al lang geen exclusieve toegangspoort meer tot de financiering. En Google is wereldwijd de belangrijkste distributeur van en toegangspoort tot informatie.

Iedereen die wil publiceren kan dat tegenwoordig via internet, maar ook in meer klassieke of juist heel innovatieve vormen, helemaal zelf verzorgen.

2. Vertikale niches hebben de toekomst

Wil je als ondernemer uitblinken binnen een niche, dan moet je de ambitie hebben het bijbehorende marktsegment helemaal te beheersen.

Je moet als beste vindbaar zijn in de zoekmachines (Google), de meest brede ranche aan producten, diensten en communicatie uitingen uitbrengen en alle verkoop- en marketing kanalen beheersen.

3. Adverteerders op internet krijgen te weinig exclusieve aandacht

In tegenstelling tot de klassieke TV-spot, krijgen adverteerders op internet tot dusver te weinig waarde voor hun investering. Om dit te verbeteren zijn schermvullende advertenties op internet nodig.

De meeste internet formats maken hier nog geen duidelijke keus in

4. Klassieke nieuws media zijn te lineair en bevatten te veel tekst

Voor veel consumenten biedt de krantenkop genoeg informatie en is het artikel overbodig. Veel kranten en nieuwssites zijn bovendien te lineair opgebouwd. Met de inhoud die journalisten verzorgen is echter veel meer mogelijk.

Elke journalist kan zijn eigen niche kiezen en op dat vlak alles wat er gebeurd volgen. Vervolgens kan de journalist het multimediaal, interactief en flexibel publiceren. Dit bevorderd ook de actualiteits waarde.

5. 3D-printen nieuwe vorm van publiceren en produceren

Ze bestaan al een tijdje. Maar nog niet iedereen heeft begrepen dat 3D-printen steeds meer gewone productie- en drukwerk technieken vervangt. Op dit terrein staan we werkelijk aan het begin van een ware revolutie.

Het is bijvoorbeeld zelfs al mogelijk een werkend pistool via 3D printing te produceren, in 15 kunststof onderdelen, los niet te herkennen door detectiemethoden. Even in elkaar zetten en de terrorist kan zijn slag slaan. 't is maar dat je het weet...

6. Klassieke TV geeft zich (nog) niet gewonnen aan flexibele internet TV

De klassieke TV-zenders hebben (nog) niet door dat ze nieuwe flexibele vormen van televisie moeten omarmen. Tot dusver wordt schoorvoetend op flex-TV gereageerd.

Dat komt doordat het verdienmodel bij commerciële televisie is gebaseerd op het (verouderde) principe dat de kijker gratis programma's krijgt, wanneer hij accepteert dat hij af en toe naar reclameblokken kijkt.

7. Wie publiceert moet zijn lezers verrijken

De tijd dat de uitgever bepaalde wat we moeten lezen ligt achter ons. Er ligt een toekomst open waarbij de band tussen lezer en auteur hechter wordt. Zij worden met elkaar verbonden met als doel de lezer te verrijken.

Andersom kan echter ook. Op basis van community's en co-creatie kunnen de lezers ook de auteur verrijken. Ook dit principe wordt al volop in praktijk gebracht.

8. Push marketing wordt vervangen door Pull marketing

Eindeloos zenden en duwen om je producten aan de man te brengen heeft zijn langste tijd gehad.

Tegenwoordig wordt je kampioen wanneer je de vragen van consumenten via de zoekmachines en sociale media gebruikt om hen naar specifieke community's en winkeltjes te trekken waar ze alles over dit topic kunnen vinden, delen en kopen.

9. De wereld verandert langzaam in een balans economie

Iedereen met een beetje verstand kan zien dat een wereldeconomie die gebaseerd is op ongebreidelde groei ons op een doodlopend spoor brengt. Sinds kort zie je op sommige terreinen een loskoppeling tussen welvaart en welzijn.

In de toekomst wordt toegang belangrijker dan bezit. Mensen willen zelf in control zijn en creëren samenredzaamheid. Uiteindelijk groeien we toe naar een situatie met stabiele welvaart en welzijn.

10. Er wordt minder gelezen, boeken worden wel gezien als kunstvorm

Boeken worden gemiddeld steeds dunner. Sommige boeken worden alleen nog digitaal gepubliceerd. Daarentegen wordt het boek in brede zin steeds meer beschouwd als kunstvorm.

Niet alleen willen steeds meer mensen boeken publiceren. Boeken vormen ook onderdeel of instrument tot beeldende kunst.

Wordt zelf trendwatcher ...

Nog leuker dan deze voorbeelden lezen, is om zelf beter te kunnen letten op de trends die voor jou en je bedrijf van belang zijn.

Tijdens het InCT-formatie congres, gaf trendwatcher Richard lamb een kijkje in zijn keuken. Hier een toegift met zijn gouden tips:

  • Houdt voortdurend de actualiteuit in de gaten
  • Wees media consument met PIT (print, internet, TV)
  • Denk in concepten en verschijningsvormen, bedenk steeds vanuit de mogelijkheden die openliggen
  • Concepten veranderen daarbij langzaam, verschijningsvormen snel. Speel daarop in
  • Eigenaren van producten zijn hun ambassadeurs. Zij kunnen je vertellen wat ze er mee willen doen
  • Kijk niet naar de toekomst door naar mensen te luisteren, maar voorspel wat ze denken en doen
  • Kies allereerst voor innovatie van een proces. Daaruit ontstaan als vanzelf nieuwe product verschijningen

 

Richard Lamb

Richard Lamb

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager.
Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.


Meer over

0 reacties op “10 Trends en inzichten op het InCT-formatie congres voor professionals in media & publicatie

Plaats een reactie


*