headershadow

Latest Blogposts

Welk van de vijf verschillende soorten sites heb jij? En wat voor soort site heb je eigenlijk nodig?

soorten sites

Vrijwel alle startende-, zelfstandige- en MKB-ondernemers beschikken over een website. Tegelijk hebben ze soms geen idee wat voor soorten sites er eigenlijk zijn. En ook niet welk type site het best aansluit bij de aard van hun eigen business.

In dit artikel zet ik de soorten sites voor je op een rij. En ik laat zien bij welk type onderneming elke categorie sites het beste past.

Bij het maken van onderscheid tussen verschillende modellen websites hanteer ik vijf soorten sites. Deze zijn gebaseerd op wereldwijd gangbare standaarden. Het is belangrijk om bij deze standaarden aan te sluiten en te kopiëren wat de meerderheid al doet.

model 1: verkoop site

Dit zijn sites die er allereerst op zijn gericht om producten te verkopen. Voorbeelden zijn Wehkamp en Bol, webwinkels zogezegd. Net als in de fysieke winkel is de marketing in de webwinkel geïntegreerd.

model 2: lead generation site

Het belangrijkste doel dat een bedrijf met dit soort sites nastreeft is het genereren van orders. De voornaamste functionaliteit is vaak het kunnen aanvragen van een offerte. Voorbeelden van deze categorie zijn telecom bedrijven zoals KPN en T-mobile.

model 3: branding site

Een branding website is bedoeld om een merk neer te zetten. Alles wat er op en rondom de site gebeurd heeft als doel het merk bekender te maken en de beleving bij en waardering voor het merk te verbeteren. Goede voorbeelden van een branding site zijn Heineken en Coca Cola.

model 4: publicatie site

De publicatie site heet ook wel site volgens het uitgeefmodel. Belangrijkste kenmerk van dit type site is dat het verdienmodel is gebaseerd op advertentie inkomsten en abonnementen. Inhoud vormt bij al deze sites een belangrijk aspect. Voorbeelden zijn Nu.nl of NOS.nl.

model 5: informatie en dienstverlening site

Hier gaat het allereerst om een online klantenservice. Bijvoorbeeld in de vorm van een helpdesk of het aanbod van andere digitale diensten. Daar horen bijvoorbeeld de calamiteiten websites bij zoals brandweer en politie.

Welke soorten sites passen bij jouw bedrijf? In drie stappen op je doel af.

Elk van deze soorten sites heeft dus een totaal andere doelstelling. In de praktijk kan een website echter ook een combinatie vormen van meerdere soorten sites.

Stap 1: Om vast te stellen wat voor soort site je nodig hebt, moet je als bedrijf dus eerst je doelen bepalen. Daarbij stel je ook vast in welke mate verschillende doelen prioriteit hebben.

Stap 2: Daarna bekijk je wat de standaard uitwerking van de websites binnen jouw marktsegment en niche en de door jou geformuleerde doelen en prioriteiten is.

Stap 3: Om je bedrijf te laten aansluiten bij die standaard, hanteer je een soortgelijke opzet, sitemap en structurering. Wat afwijkt is de 'look and feel', want die moet uniek zijn en helemaal aansluiten bij jouw huisstijl. Belangrijk daarbij is dat je niet kiest voor de mooiste, maar voor de meest functionele site.

Vragen?

Roept dit artikel vragen bij je op of kun je ondersteuning gebruiken bij het vaststellen van de doelen van jouw site, aarzel dan niet contact op te nemen. Dat kan door hieronder een reactie te geven.

Vindt je het artikel nuttig, laat dat je netwerk dan weten via de sociale media (buttons linksboven).

 

Succesvol worden op Internet?
Download nu GRATIS e-book "Succes met Internet"
We hate spam just as much as you

Ian Muller is eigenaar van Windkracht62, strategisch adviseur en innovatiemanager. Windkracht62 biedt een platform aan ondernemers, instellingen en uitgevers die internet met succes willen inpassen in hun business. Met meer dan 20 jaar ervaring in de publicatie en media branche helpt en coacht hij ondernemers met hun bedrijf.
Meer over

4 reacties op “Welk van de vijf verschillende soorten sites heb jij? En wat voor soort site heb je eigenlijk nodig?


Comment author said

Door Mirjam op 17 mei 2013 om 11:11

Hoi ian, bedankt!
Onder welke categorie valt jouw eigen website?

 

Comment author said

Door Ian op 17 mei 2013 om 12:16

Dag Mirjam,
Deze site (Windkracht62) is een combinatie van:
1. lead generation: ik genereer orders via mijn verkooppagina's
4. publicatie: ik publiceer mijn blog en videotrainingen, maar dan gratis (zonder abonnement) en zonder dat ik advertentie inkomsten nastreef
5. informatie en dienstverlening: in de vorm van de kennisbank, ondernemers bibliotheek en overige 'informatie en service'
Al die publicaties, informatie en service biedt ik gratis aan. Wie behoefte heeft aan persoonlijke ondersteuning geef ik betaald advies en begeleiding op maat. Zie hiervoor de pagina 'direct van start'. Zo zit het verdienmodel van deze site in elkaar.
Hartelijke groet, Ian

 

Comment author said

Door Henk van der Wijk op 17 mei 2013 om 21:54

Hoi Ian,

Met de indeling naar doelstelling die je kiest ben ik het eens.
Maar de gekozen bewoording om het onderscheid tussen type 1 en type 2 aan te geven, is naar mijn mening verwarrend.
Immers, de genoemde doelstellingen "gericht zijn op het verkopen van producten" en "nastreven van het genereren van orders" zijn in materiële zin identiek.
Ik weet het niet, maar kan me voorstellen dat je met lead generation het verzamelen van e-mail adressen bedoelt. Zeker een belangrijke doelstelling van websites, die je verder in het artikel niet noemt. Misschien wel de belangrijkste van internetmarketing, want niet alleen "is the money in the list", "the list is ook money", in de zin van een waardevolle asset.

 

Comment author said

Door Ian op 21 mei 2013 om 08:21

Dag Henk,
Het verschil tussen type 1 en 2 zit vooral in de wijze van verkoop. Bij type 1 gaat het om webwinkel met meestal een breed assortiment kant en klare producten, waaruit je een keus kunt maken, deze selectie kunt bestellen en afrekenen. Type twee werkt met specificaties en offertes met betrekking tot producten of dienstverlening die door de klant op maat zijn in te vullen.
Natuurlijk is de schijdslijn tussen deze twee categoriën dun en kunnen sites de elementen van beide categoriën in zich dragen.
Het andere punt waar je over schrijft, e-mail marketing, staat los van het soort site waarvoor je kiest. Je kunt e-mail marketing bij alle categoriën sites toepassen.
Hartelijke groet, Ian

 

Plaats een reactie


*